ust_banner

sol_blok

ANA SAYFA
 
KURAN-I KERİM

HADİSLER
İNCELEME - ARAŞTIRMA
GÜNDEM YAZILAR
BAŞKA HAKİKATLER
MİFTAHU'L-CENNEH
(Cennetin Anahtarı)
<< Tamamını Oku >>
 
EKÜMENİK KUTSAL KİTAP
<< Tamamını Oku >>

Apokrif Kitaplar

Kitab-ı Mukaddes
 
Linkler
İletişim

"(Resûlüm) de ki:
Ey Ehl-i Kitap!
(Yahudi ve Hıristiyanlar!) Sizinle bizim aramızda müşterek olan bir söze geliniz: Allah'tan başkasına tapmayalım; O'na hiçbir şeyi eş tutmayalım ve Allah'ı bırakıp da kimimiz kimimizi ilahlaştırmasın. Eğer onlar, yine yüz çevirirlerse, işte o zaman; 'Şahit olunuz ki, biz Müslümanlarız' deyiniz." (Âl-i İmran S., 64)

E S T E R
1.Bölüm: 1)Ahaşveroş'un(Artakseres.) büyük şöleni, 10)Vaşti'nin Ahaşveroş'un buyruğunu dinlemekten çekinmesi, 13)Aheşveroş'un Vaşti'nin şanını kaldırması.
1*Ahaşveroş’un(1) yani Hint’ten Habeş’e(2) kadar yüzyirmiyedi(3) eyalete egemen olan Ahaşveroş’un günlerinde. 2*Kral Ahaşveroş’un baş kenti(4) olan Şuşan kentinde oturduğu saltanat(5) kürsüsünün günlerinde. 3*Saltanatınrn üçüncü yılında tüm beyler ve adamları için bir şölen(6) düzenledi. Pers ve Med büyükleri; eyaletlerin başkanları ile beyleri onun önünde bulunurken; 4*Onlara birçok günler; yani yüz seksen gün kendi ülkelerinin büyük servetini ve krallığının göz kamaştırıcı görkemli zenginliğini gösterdi. 5*O günler geçtiğinde kral baş kenti olan Şuşan’daki (Sus) tüm halka büyükten küçüğe dek kral sarayının bahçesi avlusunda yedi gün şölen verdi. 6*Beyaz, mavi kumaştan perdeler; ince keten, mor iplerle gümüş halkalar ve mermer direklerle sıralanmıştı. Somaki taşı, beyaz mermer, su mermeri(sedef) ve siyah mermerden döşeme üzerinde altın(7) ve gümüş sedirler vardı. 7*İçkileri altın kaplarla(Kaplar da cömertçe) veriyorlar ve en iyi şarap krala yakışır derecede bol bol veriliyordu. 8*Onu içerken verilen buyruk üzeri içiyorlar; ama zorlayan yoktu; çünkü kral kendi sarayının memurlarına herkesin isteği üzere davranmalarını istemişti. 9*Kral ve kraliçe Vaşti de kral Ahaşveroş’un kendi sarayında kadınlara bir şölen düzenlemişti. 10*Yedinci günde kral(8) Ahaşveroş şarapla çakırkeyif olduğunda kendi önünde hizmet sunan yedi hadım; yani Mehuman, Biztay, Harbonay(9) Bigtay, Abaktay, Zetara ve Karkas’a; 11*Halkın ve beylerin Vaşti’nin yüzünü görmeleri için onu krallık tacıyla kralın önüne getirmelerini buyurdu; çünkü çok güzeldi. 12*Ama Vaşti krala; kralın hizmetçileriyle oraya gelemeyeceğini iletti. Buna kral çok öfkelenerek öfkesi içinde alevlendi. 13*O anda kral zamanın(10) durumunu bilen bilge(11) adamlara [Çünkü kralın yasa ve ilkelerini bilen tüm adamlarla olan geleneği böyleydi. 14*Pers ve Med’li yedi bey(12) yani Karşena, Şatar, Admata, Tarşiş, Meres, Marsena ve Memukan kralın yanında bulunuyor, onun(13) önünde duruyorlardı; ülkenin büyük danışmanlarıydılar.] 15*Kral Ahaşveroş, hadımları aracılığıyla verdiği buyruğu dinlemediği için; kraliçe Vastiye kurallara göre ne yapmak gerekiyor diye sordu. 16*Memukan da kral ile beylerin önünde şöyle yanıt verdi: -Krala; Vaşti salt krala karşı değil, ancak tüm beylere karşı ve kral Ahaşveroş’un tüm eyaletlerinde bulunan bütün halka karşı da suç işledi. 17*Çünkü kraliçenin bu davranışı tüm kadınlara örnek olacak ve onlar da kral Ahaşveroş’un kraliçe Vaşti’nin kendi önüne getirilmesini istediğinde onu dinlemedi, diye kendi(14) kocalarına aşağılayacaklardır. 18*Bu gün kralın hareketini işiten Persli ve Medli kadınlar da kralın beylerine bu şekilde söyleyecekler ve böylece çok hakaret ile kargaşa ortaya çıkacaktır. 19*Eğer kralın gözüne iyi görünürse Vaşti’nin bir daha kral Ahaşveroş’un önüne çıkmaması ve onun kraliçelik ünvanının ondan daha güzel olan bir başkasına verilmesi için kraldan buyruk çıksın. Bu da(15) Perslerin ve Medliler’in kanunları arasında yazılsın. 20*Kralın vereceği buyruk tüm ülke çapında duyuruldu: “Tüm kadınlar kocalarına(16) büyükten küçüğe dek saygı göstereceklerdir” 21*Bu söz kral ile beylere iyi göründü. Kral da Memukan’ın sözüne göre yaptı. 22*Krallığın tüm eyaletlerine; her(17) eyalete kendi yazısına ve her millete kendi lisanına göre mektuplar gönderildi ki, böylece her adam kendi evinin(18) beyi olsun ve kendi halkının diliyle konuşsun.
(1)Ezr.4/6,Dan.9/1,(2)B.8/9,(3)Dan.6/1, Nehm.1/1, (5)l.Krl.1/46, (6)Tek.40/20, B.2/18, Mark.6/21, (7)Bak B.7/8, Hezk.23/41, Amos,6/4,(8)ll.Sam.13/28,(9)B.7/9,(10)l.Trh.12/32, (11)Yerm. 10/7,Dan.2/12,Mat.2/1,(12)Ezr.7/14, (13)ll.Krl.25/19, (14)Efs. 5/33,(15)B.8/8,Dan.6/8,12ve15,(16)Efs.5/33,Kol.3/18, l.Petr.3/1, (17)B.8/9, (18)Efs.5/22-24, l.Tim.2/12.

2.Bölüm: 1 )Vaşti'nin yerine bir kraliçenin seçilmesinin anımsanması, 5)Mordekay ile Ester, 8)Ester'in saraya götürülüp kadınlar bekçisinin gözüne iyi görünmesi, 12)Kurallar, 15)Ester'in kraliçe olması için seçilmesi, 21)Mordekay'ın kötü bir suikastı bildirmesi.
1*Bu olaylardan sonra kral Ahaşveroş’un öfkesi yatıştığında, Vaşti’nin yaptığını ve onun(1) için olan yargısını anımsadığında; 2*O zaman krala hizmet eden hizmetçiler ona: - Kralımız için güzel kızlar aransın. 3*Ve kralımız ülkenin tüm bölgelerine memurlar atasın. Onlar da her güzel bakire kızı başkent olan Şuşan’a, kızlar evine toplasın. Kralın hizmetçileri de onları kadınlar bekçisi olan He- gay’ın eline teslim etsinler ve onların temizliği için her türlü gereksinmeler verilsin. 4*Ve kralın gözüne iyi görünen kız Vaşti’nin yerine kraliçe olsun; dediler. Bu söz krala iyi geldiğinden onu uyguladı. 5*Baş kent Şuşan’da Bünyaminli bir Yahudi olup;onun adı Kiş’in oğlu, Şimei’nin oğlu, Yair’in oğlu Mordekay’dı. 6*Bu(2) adam Babil kralı Nabukadnezar’ın tutsak aldığı, Yahuda kralı Yekonya(3) ile beraber sürülmüş olan sürgünler ile Oruşalim’den götürülmüştü. 7*Amcasının(4) kızı Hadassa; yani Ester’i(5) büyütmüştü. Çünkü ana babası yoktu. Bu kızın görünüşü güzel ve yüzü güzel olup ana babasının ölümünden sonra Mordekay onu evlâtlık olarak kabul etmişti. 8*Kralın buyruğu ilân olunduğunda; başkent Şuşan’da onun isteğine göre birçok kızlar toplatıldı(6). Ester de kralın sarayına kadınlar bekçisi olan Hegay’ın koruması altına alındı. 9*Bu kız ona hoş görünüp önünde lütfa erişti. Saraya(7) onun temizliği için gerekli olan şeyleri, yiyeceğini ve kralın sarayında onun için ayrılan yedi kızı ona verdiler. Onu ve kız arkadaşlarını kadınlar evinin en güzel yerine gönderdiler. 10*Ester(8) kendi milletini ve soyunu söylemedi. Çünkü Mordekay ona söylememesini sıkıca belirtmişti. 11*Ve Mordekay Ester’in durumunu ve onun ne olacağını anlamak için her gün kadınlar evinin önünde dolaşıyordu. 12*Kadınlar için olan geleneğe göre; on iki aylık temizlik bittikten sonra her kızın kral Ahaşveroş’un yanına gidebilmesi için(Çünkü onların temizliği bu şekilde; yani alt ay saf mür yağı ile, altı ay hoş kokulu buhur ve kadınların temizlenmesi için çeşitli şeylerle yapılıyordu.). 13* Ve ancak o zaman kız kralın yanına gidebiliyordu. Kadınlar evinden kralın sarayına beraberinde götürmek için her ne istiyorsa kendisine veriliyordu. 14*Akşam gidip sabah kadınların ikinci evine, kralın hizmetçisine; yani odalıkların bekçisi olan Şaaşgaz’ın gözetimine geri dönüyordu. 15*Mordekay’ın kendi kızı olmak üzere kabul ettiği amcası(9) Abihail’in kızı Ester’in, kralın yanına gitmeye sırası geldiğinde, kızcağız kralın hizmetçisi; yani kadınlar bekçisi olan Hegay’ın söylediğinden başka hiç bir şey istemedi. Ester kendisini görenlerin tümünün gözüne girdi. 16*Ester onuncu ay; yani Tebet ayında kral Ahaşveroş’un saltanatının yedinci yılında saraya onun önüne götürüldü. 17*Kral Ester’i diğer kadınlardan daha çok severek, onun önünde lütfederek onu yükseltti. Krallık tacını onun başına koyup onu Vaşti’nin yerine kraliçe yaptı. 18*Kral kendi beyleri ile adamlarının tümüne büyük bir şölen(10) yani Ester’in adına bir ziyafet düzenledi. Bölgelere göre huzur ve kralın cömertliğine göre hediyeler verdi. 19*İkinci kez bakireler toplandığında Mordekay kralın(11) kapısında oturuyordu. 20*Ester(12) de Mordekay’ın buyruğuna göre halkını ve soyunu söylememişti. Çünkü Ester Mordekay’ın koruması altında olduğundan, onun buyruğundan bir adım dışarıya atmazdı. 21*O günlerde Mordekay kralın kapısında oturuyorken; kapı bekçilerinden Bigtan(13) ve Tereş adındaki kralın iki hizmetçisi öfkelenmişler ve krala suikast yapmak düşüncesinde olmuşlardı. 22*Bu durumu öğrenen Mordekay onu Ester’e(14) söyledi ve Ester de krala iletti. 23*Bu olay araştırıldığında gerçek olduğu anlaşıldı ve ikisini de ağaca astılar. Olay aynen kralın önünde tarih(15) kayıtlarına geçirildi.
(1)B.1/19ve20, (2)ll.Krl.24/14,15, ll.Trh.36/10ve20, Yerm.24/1, (3)ll.Krl.24/6 “Yehoyakim” deniliyor, (4)15.Ayet, (5)Efs.6/4, (6)3.Ayet, (7)3.ve12.Ayetler, (8)20.Ayet, (9)7.Ayet, (10)B.1/3, (11)21.Ayet, B.3/2, (12)10.Ayet, (13)B. 6/2, (14)B.6/2, (15)B.6/1.

3.Bölüm: 1)Haman'ın güçlenmesi ve kendisine baş eğmeyen Mordekay'dan intikam almak için ve Yahudileri yok etmek için tasarladığı plânı, 7)Ay ve gün için kur'a atması, 8)Yahudilerin idamı için kraldan hileyle yazılı buyruk (ferman) alması.
1*Bu olaylardan sonra kral Ahaşveroş, Hammedata’nın oğlu Agag’lı(1) Haman’ı yetiştirmiş ve yükseltmişti. Onun kendi kürsüsünü kendi yanındaki tüm beylerin üstüne koydu. 2*Ve kralın(2) kapısında bulunan kralın tüm adamları Haman’a eğildiler; çünkü kral onun için böyle buyurmuştu. Ama Mordekay eğilip(3) ona boyun eğmedi. 3*O zaman kralın kapısında olan kralın adamları Mordekay’a: - Niçin kralın buyruğuna(4) aykırı davranıyorsun? Dediler. 4*Böylece onlar ona bunu her gün söylemeğe başladılar. O da onları dinlemediğinden, durumunun kesinleşmesi için olayı Haman’a bildirdiler. Çünkü Mordekay kendisinin Yahudi olduğunu onlara söylememişti. 5*Haman Mordekay’ın eğilip(5) kendisine boyun eğmediğini gördüğünde çok öfkelendi(6). 6*Salt Mordekay’a el atmak ona küçük birşey göründü. Çünkü soyunun ne milletten olduğunu ona bildirmişlerdi, bundan dolayı Haman Ahaşveroş’un ülkesinde olan tüm(7) Yahudileri yani Mordekay’ın milletini yok etmeyi düşündü. 7*Birinci ay; yani Nisan ayında, kral Ahaşveroş’un on ikinci yılında, on ikinci ay olan Adar ayına kadar her gün ve her ay için Haman’ın önünde pur(kura) attılar(8). 8*Haman kral Ahaşveroş’a: - Ülkenin tüm bölgelerinde olan halklar arasına dağılmış ve onlardan kendini soyutlamış olan bir kavim yaşamaktadır! Onların(9) yasaları diğer tüm milletlerin yasalarına aykırı olduğundan kralın yasalarını hiç takmıyorlar. Bundan ötürü kralımızın bunları böyle başıboş bırakması uygun değildir. 9*Eğer kral uygun görüyorsa; onların yok edilmesi için buyruk yazılsın. Ben de kralın hazinesine götürülmesi için memurların eline on bin talant gümüş sayarım, dedi. 10*O zaman kral kendi elinden yüzüğünü(10) çıkarıp(11) onu Yahudilerin düşmanı(12) Agaglı Haman oğlu Hamadat’a verdi. 11*Ve Haman’a: - O gümüşle onlara yapmak istediğini yapmak için o kavim sana verilmiştir, dedi. 12*Birinci ayın on üçüncü gününde kralın(13) yazıcıları çağırılıp kralın vekillerine, her bölgenin valisine, her eyaletin her kavminin beylerine, kendi(14) yazısına göre ve her halka kendi lisanına göre Haman’ın buyruğu gereğince yazıldı. Bu kral Ahaşveroş’un(15) adıyla yazılmış olarak kralın mühürü ile mühürlendi. 13*Bir günde(16) yani Adar ayı olan on ikinci ayın on üçünde, gerek genç, gerek yaşlı, gerek çocuk, gerek kadın olsun tüm Yahudileri idam ederek öldürmek ve eşyalarını(17) yağma etmek için kralın tüm bölgelerine ulaklar aracılığıyla(18) mektuplar gönderildi. 14*Ve her(19) bölgeye verilen buyruğun kopyaları o günde hazır bulunmaları için her topluma ilân olundu. 15*Ulaklar da kralın buyruğu ile çabucak yola koyuldular. Buyruk başkent olan Şuşan’da ilân edildi; ve kral ile Haman içki içmeye başladılar. Ama Şu- şan(20) kenti sıkıntıdaydı.
(1)Say.24/7,l.Sam.15/8,(2)B.2/19,(3)5.Ayet,Mez.15/4, (4)2.Ayet, (5)2.Ayet,B.5/9,(6)Dan.3/19,(7)Mez.83/4, (8)B. 9/24, (9)Ezr.4/14, Res.İşl.16/20ve21, (10)B.8/2ve8, (11)Tek.41/42, (12)B.7/5,(13)B 8/9, (14)B.1/22, 8/9, (15)l. Krl. 21/8, B.8/8ve10, (16)B.8/12ve diğ., (17)B.8/11, (18)B.8/10, (19)B.8/13ve14, (20)Bak B.8/15.
4.Bölüm: 1)Mordekay ile Yahudilerin korku ve sıkıntısı, 4)Mordekay'ın Ester'e haber iletmesiyle olan ricası, 10)Ester'in korkusu ve Mordekay tarafından yüreklendirmesi, 15)Oruç ile Mordekay'ın teklifini kabul etmesi.
1*Tüm bu olayları Mordekay öğrendiğinde kendi(1) giysisini yırtıp çul giyindi; ve üzerine kül(2) saçarak kentin meydanına çıkıp büyük(3) bir acı çığlıkla bağırdı. 2*Kralın kapısı önüne kadar geldi; çünkü çul giyinmiş bir adam kral kapısından içeri giremezdi. 3*Kralın buyruğunun ulaştığı her bölgede Yahudiler arasında büyük yas, oruç, ağlayış ve bağırış oldu. Çünkü Birçokları çul(4) ve kül üstünde oturuyordu. 4*Ester’in nedimeleri gelip ona haber verdiler. O da krala çok üzgün olarak Mordekay’ın üstünden çulu çıkarıp ona giydirmeleri için giysiler gönderdi; ama kabul etmedi! 5*O zaman Ester kralın hizmetçilerinden olan ve kendisine hizmet etmesi için ayrılan Hatak’ı çağırdı; ona bunun ne olduğunu ve niçin öyle davrandığını Mordekay’a anlatsın diye onu yanına gönderdi. 6*Hatak kralın kapısı önünde bulunan kent meydanına Mordekay’ın yanına çıktı. 7*Mordekay başına gelen her şeyi ve Yahudileri yok etmek için Haman’ın krallık hazinesine vermeye söz(5) verdiği gümüşün tutarını ona bildirdi. 8*Onları yok etmek için Şuşan’da ilân(6) olunan buyruğun kopyasını Ester’e gösterip verdi ki, kralın yanına gidip anlatsın ve kendi halkı için ondan rica edip lütfetmesini istesin. 9*Hatak gelip Ester’e Mordekay’ın sözlerini söyledi. 10*Ester de Hatak’a emredip onu Mordekay’ın yanına şu yanıtla gönderdi. 11*- Kralın tüm adamlarıyla, tüm bölgelerin halkları biliyorlar ki; kralın yanına iç(7) avluya gerek erkek, gerek kadın her kim izinsiz girerse onu öldürmek(8) için bir yasa vardır. Meğer ki, kral(9) ona sağ kalması için altın asayı uzatmış olsun. Ben ise otuz gündür kralın yanına gitmek için çağrılmadım. 12*Mordekay’a Ester’in sözlerini ilettiler. 13*Ve Mordekay da Ester’e böyle yanıt götürmelerini söyledi; yani tüm Yahudiler- den yalnız sen kralın sarayında kurtulacağını düşünme. 14*Eğer sen bu zaman ağzını açmaz susarsan; Yahudilere kurtuluş ve yardım başka yerden gelir. Yoksa sen ve babanın evi yok olacaksınız. Kim bilir belki sen böyle bir zaman için saltanata eriştin? 15*O zaman Ester Mordekay’a şu şekilde yanıt vermelerini buyurdu: 16*Git Şuşan’da olan tüm Yahudileri topla ve üç gün(10) gece gündüz yiyip içmeden benim için oruç tut. Böylece ben de cariyelerimle oruç tutacağım. Bu şekilde kralın yanına geleneğe aykırı olarak giderim ve yok(11) olursam da olayım. 17*Mordekay gidip Ester’in kendisine söylediği tüm sözleri yerine getirdi.
(1)ll.Sam.1/11, (2)Yeş.7/6, Hez.27/30, (3)Tek.27/34, (4)İş.58/5, Dan.9/3, (5)B.3/9, (6)B.3/14ve15, (7)B.5/1, (8)Dan.2/9, (9)Dan.5/2, 8/4, (10)Bak.B.5/1, (11)Bak Tek.43/14.
5.Bölüm: 1)Ester'in kralın önünde şereflendirilmesi ve kral Haman'ı şölene davet etmesi, 6)Onları tekrar şölene davet etmesi ve Haman'ın Mordekay'a karşı öfkesi, 14)Ve Mordekay için dar ağacı(idam sehpası) yapması.
1*Üçüncü(1) günde Ester kraliçe giysisini giyip kral sarayının iç(2) avlusunda kralın evinin karşısında durdu. Kral da krallık sarayının kapısı karşısındaki krallık kürsüsünde oturmuştu. 2*Kral kraliçe Ester’i avlunun karşısında otururken gördüğünde, kraliçe(3) onun önünde beğenildi; ve kral(4) kendi elinde olan altın asayı Ester’e uzatması üzerine Ester yaklaşıp asanın ucuna dokundu. 3*Ve kral ona: - Ey kraliçe Ester. Sana ne oldu? İstediğin nedir; söyle. Ülkenin(5) ucuna kadar olsa sana verilecekltir; dedi. 4*Ester de ona: - Krala hoş gelirse; Haman’ı bu gün şölene davet et, dedi. 5*Kral da Ester’in söylediğini yapması için Haman’ın saraya çağrılmasını emretti. Böylece kral, Haman ile Ester’in düzenlediği şölene geldi. 6*Şarap(6) içtikleri sırada kral Ester’e: - Ne(7) istiyorsun? Söyle; sana verilecek ve isteğin ülkenin sınırlarına dek ulaşsa yapılacaktır, dedi. 7*Ester de şöyle yanıtladı: - Ricam ve isteğim budur ki; 8*Eğer kralın gözünde lütfa eriştiysem, eğer ricamın yerine getirilmesini ve kral mühürlü buyruğunun uygulanmasını istiyorsa; kral ile Haman adamlarına düzenleyeceğim şölene gelsin. Yarın ben de kralın buyruğuna göre davranırım, dedi. 9*Haman da o gün sevinçle konuşarak dışarıya çıktı. Ama; Mordekay’ın kralın kapısında ayağa(8) kalkmadığını ve kendisi için yerinden kımıldamadığını gördüğünde; Mordekay’a karşı öfkesi alevlendi. 10*Ama hemen kendisini(9) tutarak evine gitti; dostları ve eşi Zereş’i çağırttı. 11*Hemen onlara kendi servetinin büyüklüğünü, kalabalık çocuklarını(10) kralın kendisini her şeyde nasıl yükselttiğini ve kralın beyleriyle adamlarının üstüne rütbesini nasıl çıkarttığmı(11) anlattı. 12*Ve Haman: - Kraliçe Ester bile düzenlediği şölene kral ile benden başka bir kimseyi davet etmedi. Yarın ben de kral ile beraber onun yanına davet olundum. 13*Ama; Yahudi Mordekay’ı kralın kapısında otururken gördüğümde, tüm bunların bana yararı ne? 14*Eşi Zereş ile tüm dostları ona doğru: - Elli(12) arşın yüksekliğinde bir darağacı kurulsun; sen de krala(13) yarın söyle ki Mordekay onun üzerinde asılsın. Sonra sen de kral ile beraber huzurla şölene git, dediler. Bu sözler Haman’ın hoşuna giderek o darağacını(14) yaptırdı.
(1)Bak B.4/16, (2)Bak B.4/11, 6/4, (3)Sül.Mes.21/1, (4)B.4/11, 8/4,(5)Mark.6/23, (6)B.7/2, (7)B.9/12, (8)B.3/5, (9)ll.Sam.13/22, (10)B.9/7 ve diğç, (11)B.3/1, (12)B.7/9, (13)B.6/4, (14)B.7/10.
6.Bölüm: 1)Ahaşveroş'un Tarih Kitabı'nı okutması, 12)Mordekay'a Haman'ın eliyle ikram ettirmesi ve Haman'ın üzülmesi.
1*O gece kralın uykusu kaçtığında; olayın(1) yazıldığı Tarih Kitabı’nı getirmelerini istedi ve kitap kralın önünde okundu. 2*Kapıcılardan olan kralın iki hizmetçisi Bigtana(2) ile Tereş’in, kral Ahaşveroş üzerine el atmaya kastettiklerine ait Mordekay’ın bildirdiği yazı bulundu. 3*Kral da: - Buna karşılık Mordekay’a ne verildi ve nasıl şereflendirildi? Dediğinde krala hizmet eden gençler de: - Ona hiçbir şey verilmedi, dediler. 4*Kral: - Avluda kim var? Dedi(Haman, Mordekay için hazırlamış olduğu darağıcına onun asılması için krala(3) bildirmek üzere kralın sarayının dış(4) avlusuna gelmişti). 5*Ve kralın gençleri ona: - İşte; Haman avluda duruyor, dediklerinde; kral da: - Gelsin! Dedi. 6*Haman içeri geldiğinde kral ona: - Kralın onurlandırmak istediği adama ne yapmak gerekiyor? Demesi üzerine Haman kendi yüreğinde: ‘Kral benden başka kimi onurlandırabilir?’ diye düşünerek; 7*Krala şöyle yanıt verdi: - Kralın onurlandırmak istediği adam için; 8*Kralın giydiği krallık giysisini, kralın bindiği(5) atını ve onun başına konulan krallık tacını getirsinler. 9*Ve bu at ile giysi kralın en sevdiği beylerinden birinin eliyle getirilsin. Kralın şereflendirmek istediği adama verilip onu ata bindirsinler ve kentin sokaklarında gezdirerek: ‘Kralın onurlandırmak istediği adama böyle yapılsın’ diyerek onun(6) önünde bağırsınlar. 10*Kral da Haman’a: -Sen istediğin gibi aceleyle giysiyle atı alıp kralın kapısında oturan Yahudi Mordekay’a aynen yap. Söylediklerinden hiç bir şey noksan olmasın. 11*O zaman hemen giysiyle atı alıp Mordekay’ı giydirerek onu ata bindirdiler. Kentin sokaklarında gezdirerek: ‘Kralın onurlandırmak istediği adama böyle yapılır’ diye onun önünde bağırdı. 12*Sonra Mordekay kralın kapısına geri döndü. Haman da üzgün ve başı(7) örtülü olarak çabucak kendi(8) evine gitti. 13*Haman kadını Zereş ve tüm dostlarına başına gelen bu olayı anlattı. Onun bilgili adamlarıyla eşi Zereş ona: - Eğer önünde gücünü yitirdiğin Mordekay Yahudi soyundan ise sen ona galip gelemeyecek ve kesinlikle onun önünde düşeceksin, dediler. 14*Bunlar onunla konuşurken kralın hizmetçileri gelerek Haman’ı Ester’in(9) düzenlediği ziyafete götürmeye acele ettiler.

(1)B.2/23,(2)B.2/21,(3)B.5/14,(4)BakB.5/1,(5)l.Krl.1/33, (6)Tek. 41/43, (7)ll.Sam.15/30, Yerm.14/3ve4, (8)ll.Trh.26/20, (9)B.5/8.
7.Bölüm: 1)Ester'in şölen sırasında kendisi ile halkı için kraldan arzusu, 5)Haman'ı suçlaması, 7)Kralın öfkelenmesi ve Haman'ı astırması.
1*Kral ve Haman; kraliçe Ester’in şölenine geldiler. 2*Kral ikinci günde şarap(1) içtikleri sırada Ester’e: - Ey kraliçe Ester! Arzun nedir? Ülkenin tümü kadar olsa sana verilecektir. 3*Kraliçe Ester de şöyle yanıtladı: - Ey kral! Eğer ben gözünde lütfa eriştiysem ve eğer krala uygun gelirse; arzuma uygun ve canımın istediği gibi milletim bana verilsin. 4*Çünkü benimle milletim idama ve ölüme; yok edilmek için teslim(2) edildik. Eğer köleler ve cariyeler olarak satılmış olsaydık susardım; ama kralın zararını düşman ödeyemezdi, dedi. 5*Kral Ahaşveroş da kraliçe Ester’e doğru: - Bu işi yapmaya yürekli olan kimdir ve nerededir? Dedi. 6*Ester: - Hain ve düşman bu kötü Haman’dır, dedi ve kral ile kraliçenin önünde Ha- man’ı dehşet sardı. 7*Kral şarap sofrasından gazapla kalkıp saray bahçesine gitti. Haman da kraldan kendisine bir kötülük geleceğini anladı; ve kendi canını kurtarmak uğruna kraliçe Ester’e yalvarmak için orada kaldı. 8*Kral saray bahçesinden şarap içmekte oldukları odaya geri döndüğünde Haman Ester’in bulunduğu sedir(3) üzerine düşmüştü! Kral da: - Evimde, yanımda bile kraliçeye zor mu koşacak, dedi ve bu söz kralın ağzından çıkar çıkmaz Haman’ın yüzünü(4) örttüler. 9*Hizmetçilerden birine; yani Harbon’a(5): Kralın önünde (kralın iyiliği için söylemiş olan Mordekay’a ait) Haman’ın elli(6) arşın yüksekliğinde yaptığı darağacı. İşte Haman’ın evinde duruyor, der demez kral: -Onu ona asın, dedi. 10*Ve Haman’ı(7) Mordekay için hazırlamış olduğu darağacına astılar. O zaman kralın öfkesi yatıştı.

(1)B.5/6, (2)B.3/9,4/7, (3)B.1/6,(4)Eyüp9/24, (5)8.1/10, (6)B. 5/14,Mez.7/16,Sül.Mes. 11/5ve6,(7)Dan.6/24, Mez.37/35 ve 36.
8.Bölüm: 1)Mordekay'ın güçlenmesi, 3)Haman'ın kötü niyetinin yapılmaması için Ester'in ricası, 7)Ahaşveroş'un Yahudilere verdiği ayrıcalıklar, 15)Mordekay'ın şerefi ve Yahudilerin sevinci.
1*O günde kral Ahaşveroş kraliçe Ester’e Yahudilerin düşmanı Haman’ın evini verdi. Mordekay da kralın önüne geldi; çünkü Ester onun(1) kendisine olan akrabalığını açıklamıştı. 2*Kral, Haman’dan geri almış olduğu krallık mührünü(2) çıkarıp Mordekay’a verdi. Ester de Mordekay’ı Haman’ın evi üzerine atadı. 3*Ester yine kralın önünde ayaklarına kapandı. Agag’lı Haman’ın kötü plânını ve Yahudilere karşı yazdığı buyruğun kaldırılmasını göz yaşlarıyla ondan istedi. 4*Kral da(3) Ester’e doğru altın asayı uzattığında Ester de kalkıp kralın önünde durarak şöyle konuştu: 5*- Eğer krala uygun gelirse, eğer ben onun gözünde lütuf buldumsa, eğer bu şey kralın önünde doğru görünüyorsa ve ben onun gözünde iyi isem; Agag’lı Hammedata’nın oğlu Haman’ın kralın tüm bölgelerinde yaşayan Yahudileri yok etmek için yazmış olduğu buyrukların kaldırılması için buyruk çıkarılsın. 6*Çünkü milletime(4) gelecek belaya nasıl dayanabilir ve soyumun yok edilmesini nasıl görebilirim? Dedi. 7*O zaman kral Ahaşveroş kraliçe Ester’e ve Yahudi Mordekay’a doğru: -İşte Haman’ın(5) evini Ester’e verdim; kendisini de Yahudilere el uzattığı için darağacına astılar. 8*Siz de Yahudiler için uygun gördüğünüzü kralın adıyla yazıp kralın mühürüyle mühürleyiniz. Çünkü kralın ismiyle yazılıp kralın mühürüyle mühürlenen yazı kaldırılmaz(6) dedi. 9*Bundan dolayı üçüncü ay; yani Sivan ayının yirmi üçünde kralın yazıcıları(7) çağırılıp Yahu- dilere ve Hint’ten(8) Habeş’e kadar yüz yirmi yedi bölgenin valilerine, başkanlarına olmak üzere her(9) bölgeye kendi yazısı ve her millete kendi diliyle, ayrıca Yahudilere de kendi yazıları ve dillerine göre Mordekay’ın buyurduğu şeyler yazıldı. 10*Kral(10) Ahaşveroş’un adıyla yazıp kralın mühürüyle mühürledi. Ve Buyrukları atlara, arap atlanna (Küheylan) ve kısraktan olan hızlı katırlara binmiş genç ulaklarla gönderdi. 11*Bu mektupların içeriğinde kral her kentte bulunan Yahudilere bir günde( 11) yani Adar ayı olan on ikinci ayın on üçünde, kral Ahaşveroş’un tüm bölgelerinde; 12*Toplanmağa ve canlarını korumaya; kendilerine, kadınlarına ve çocuklarına saldıracak olan bölgenin tüm silahlı halkını kadınları ve çocuklarıyla öldürerek yok etmeye; ve eşyalarını da(12) yağmalamaya izin verdi. 13*Her bölgeye dağıtılan buyruğun yazılı kopyası(13) Yahudilerin kendi düşmanlarından intikam alması için o gün hazır bulunan her kese duyuruldu. 14*Ulaklar da bir cins arap atlarına ve katırlara binerek kralın buyruğuyla, acele olarak dörtnala yola çıktılar. Ve buyruk başkent olan Şuşan’da ilân olundu. 15*Mordekay lacivert ve beyaz resmî elbise, büyük bir altın taç ve en iyi keten mor bir cüppe ile kralın önünden çıktı. Şuşan(14) kenti de sevinçten coştu. 16*Yahudilere ışık(15) sevinç, esenlik ve saygı oldu. 17*Her bölgeye, her kente ve her nereye kralın yazılı buyruğu ulaştıysa; Yahudilere büyük sevinç, esenlik, şölen ve şenlik(16) günü oldu. Ülkede oturan birçok milletlerden çoğu Yahudi oldu(17) Çünkü Yahudilerin korkusu(18) onların üzerine düşmüştü.
(1)B.2/7,(2)B.3/10,(3)B.4/11, 5/2, (4)Nehm.2/3, B.7/4, (5)1.Ayet, Sül.Mes.13/22, (6)Bak B.1/19, Dan.6/8,12ve15, (7)B.3/12, (8)B.1/1,(9)B.1/22, 3/12, (10)l.Krl.21/8, B.3/12,13, (11)B.3/13ve diğ.,9/1,(12)BakB.9/10,15ve16, (13)B. 3/14,15,(14)Bak B.3/15, Sül.Mes.29/2,(15)Mez.97/11 ,(16)l.Sam.25/8,B.9/19ve22, (17)Mez.18/43, (18)Tek.35/5, Çık.15/16, Tes.2/25, 11/25, B.9/2.
9.Bölüm: 1 )Yahudilerin intikamı ve Haman'ın oğullarının öldürülmesi, 12)Ahaşveroş'un Ester'e intikam alması için sınırsızca izin vermesi, 20)Purim bayramı yapılması.
1*On ikinci ay(1) yani Adar ayının on üçüncü gününde(2) kralın yazılı buyruğu yapılmak üzereyken, Yahudilerin düşmanları onlara kötülük yapmayı ümit ettikleri günde tam aksi oldu. Yahudiler kendilerine(3) kötülük yapmak isteyenlere kötülük yaptılar. 2*Öyle ki, kral Ahaşveroş’un tüm bölgelerinde Yahudiler; kendi(4) kötülüklerini isteyenleri derde soktular ve onları kendi kentlerinde topladılar(5). Tüm milletlere korku(6) salmışlar ve hiç kimse de onlara karşı koyamamıştı. 3*Bölgelerin tüm beyleri, il başkanları, valiler ve kralın memurları Yahudilere yardım ettiler. Çünkü Mordekay’ın dehşeti onların üzerine düşmüştü. 4*Mordekay kralın sarayında yükselip şanı tüm bölgelere yayıldı. Böylece Mordekay’ın gücü git gide(7) artmaktaydı. 5*Yahudiler tüm düşmanlarını kılıçtan geçirerek öldürdüler ve kendilerine kötülük besleyenlere istediklerini yaptılar. 6*Yahudiler başkent olan Şuşan’da beşyüz adam öldürdüler. 7*Parşandata, Dalfon ve Aspata; 8*Porata, Adalya, Aridata; 9*Parmeşta, Arisa, Arida ve Vayzata; 10*Yani Yahudilerin düşmanı Hammedata’nın oğlu olan Haman’ın(8) on oğlunu öldürdüler; ama(9) yağmalamadılar! 11*O gün başkent olan Şuşan’da öldürülenlerin sayısı kralın önünde söylendi. 12*Ve kral kraliçe Ester’e: - Yahudiler başkent olan Şuşan’da beşyüz adam ve Haman’ın on oğlunu öldürdüler. Kralın diğer bölgelerinde neler yapmışlardır? Şimdi istediğin nedir? Sana verilecek; ve daha istediğin(10) nedir? Sana yapılacak, dedi. 13*Ester de: - Eğer krala uygun gelirse Şuşan’da olan Yahudilerin yarın da bugünkü(11) buyruğa göre davranmalarını ve Ha- man’ın on tane oğullarının darağacına(12) asılmalarına izin verilsin, dedi. 14*Kral Bunun yapılmasını emretmesi üzerine buyruk Şuşan’da ilân olundu ve Haman’ın on oğlunu astılar. 15*Şu- şan’da olan Yahudiler Adar ayının ondördüncü gününde de toplanarak(13) Şuşan’da üçyüz adam öldürdüler; ama(14) yağmalamadılar. 16*Kralın bölgelerinde olan diğer Yahudiler toplanarak(15) canlarını korudular ve düşmandan sakındılar. Kendilerine kötülük tasarlayanlardan yetmiş bin kişiyi öldürdüler; ama(16) yağmalamadılar. 17*Adar ayının on üçüncü gününde bu olay olup on dördünde dinlenerek o günü şölen ve sevinç günü olarak ayırdılar. 18*Ama Şuşan’da bulunan Yahudiler o ayın on üç(17) ve on dördünde toplandılar; on beşinde ara verip dinlenerek onu şölen ve sevinç günü olarak ayırdılar. 19*Bu yüzden köylerde ve suru olmayan kasabalarda yaşayan Yahudiler Adar ayının on dördüncü gününü sevinç(18) şölen ve esenlik(19) günü bir diğerini(20) de hediye verilecek gün olarak ayırdılar. 20*Mordekay tüm bu olan şeyleri yazarak kral Ahaşveroş’un yakın ve uzak bölgelerinde olan Yahudilere; 21*Kendileri için her yıl Adar ayının on dördüncü ve on beşinci günlerini. 22*Yahudilerin kendi düşmanlarından kurtuldukları günler; yani üzüntülerinin(21) sevince ve yaslarının coşkuya döndüğü ay olduğu için. Şölenli kutlamalar, başkalarına(22) armağanlar; yoksullara paylar gönderilecek günler olarak ayırmalarını ve bu geleneğin kendi aralarında durması için mektuplar gönderdi. 23*Yahudiler başladıkları gibi ve Mordekay’ın kendilerine mektuplar yazdığı gibi yapmayı kararlaştırdılar. 24*Çünkü tüm Yahudilerin(23) düşmanı olan Agag’lı Hamadat’ın oğlu Haman, Yahudilerin yok edilmesini plânlamış ve onları öldürmek için “Pur”; yani kur’a atmıştı. 25*Ama(24) Ester kralın önüne çıktığında, Yahudiler’e karşı Haman’ın yaptığı suikast onun başına döndü(25) ve kendisiyle oğullarının darağacına asılmalarını kral yazıyla buyurdu. 26*Bu yüzden bu günlere “Pur” adından türeyen “Purim” adını verdiler. Bundan ötürü bu(26) mektubun içeriğindeki tüm sözlere göre; bu olaylara tanık olduklarını ve kendilerinin başına gelen şeylerden ötürü; 27*Yahudiler her yıl bu iki günü yazıldığı gibi zamanında yapmak için; 28*Bu günlerin her aile, kabile, bölge ile her kentte anılarak kutlanmasına; bu “Purim” günlerinin Yahudiler arasında unutulmamasına ve onların anılmasının tüm kuşaklar boyu ortadan kaldırılmamasına sıkı söz verdiler. Kendileri kendi soyları ve kendileriyle(27) birleşenler için onay verdiler. 29*Abihail’in kızı kraliçe Ester(28) ile Yahudi Mordekay, Purim’i değişmez kılmak için bu ikinci(29) mektubu büyük bir bilgelikle yazdılar. 30*Ahaşveroş’un ülkesinin yüz yirmi yedi(30) bölgesinde bulunan tüm Yahudilere. 31*Yahudi Mordekay ile kraliçe Ester’in onlara buyurduğuna ve kendileriyle kendi soyları için oruç(31) tutmak ve dua etmek konularında karar verdiklerine göre; bu ‘Purim’ günlerini yüzyıllarca değişmez kılmak için esenlikle gerçek sözleri içeren mektuplar gönderdiler. 32*Böylece Ester’in buyruğu bu “Purim” konusunu değişmez kıldı ve kitapta yazıldı.
(1)B.8/12, (2)B.3/13, (3)II.Sam.22/41, (4)Mez.71/13ve24, (5)B. 8/11ve16.Ayet,(6)B.8/17,(7)II.Sam.3/1, I.Trh.11/9, Sül.Mes.4/18, (8)B.5/11, Eyüp 18/19, 27/13,14ve15, Mez.21/10, (9)Bak B.8/11, (10)B.5/6, 7/2, (11)B.8/11, (12)II. Sam.21/6ve9, (13)2.Ayet, B.8/11,(14) 10.Ayet,(15)2.Ayet,B.8/11, (16)Bak B.8/11, (17)11.ve 15.Ayetler, (18)Tes. 16/11ve14, (19)B.8/17, (20)22.Ayet, Nehm. 8/10ve12,(21)Mez.30/11,(22)19.Ayet, Nehm.8/10, (23)B.3/6ve7, (24)13. e14.Ayetler,B.7/5vediğ,8/3vediğ., (25)B.7/10, Mez.7/16, (26)20.Ayet, (27)B.8/17, İş.56/3ve6, Zek.2/11, (28)B. 2/15, (29)Bak B.8/10ve 20.Ayet, (30)B.1/1, (31)B.4/3ve16.

10.Bölüm: 1)Ahaşveroş'un büyüklüğü, 3)Mordekay'ın barışçılığı.
1*Kral Ahaşveroş karaların ve denizlerin(l) adalarının halkını vergilendirdi. 2*Onun tüm yaptıkları, yürekliliği, gücü ve kralın(2) Mordekay’ı yükseltmiş olduğu görkemli ünü; işte Med ve Pers krallarının ‘Tarihler Kitabı’nda yazıyor. 3*Çünkü Yahudi Mordekay, kral(3) Ahaşveroş’un ikinci adamı olup Yahudiler arasında büyük ve tüm kardeşlerinin gözünde güvenilir biri olup halkınm(4) iyiliğini ve tüm ‘soyunun esenliğini(+) arıyordu.
(1)Tek.10/5, Mez.72/10, İş.24/15, (2)B.8/15, 9/4, (3)Tek.41/40, II.Trh.28/7, (4)Nehm.2/10, Mez.122/8ve9, (+): İbranice: Soyuna esenlik söylüyordu.

   
 
alt_banner