ust_banner

sol_blok

ANA SAYFA
 
KURAN-I KERİM

HADİSLER
İNCELEME - ARAŞTIRMA
GÜNDEM YAZILAR
BAŞKA HAKİKATLER
MİFTAHU'L-CENNEH
(Cennetin Anahtarı)
<< Tamamını Oku >>
 
EKÜMENİK KUTSAL KİTAP
<< Tamamını Oku >>

Apokrif Kitaplar

Kitab-ı Mukaddes
 
Linkler
İletişim

"(Resûlüm) de ki:
Ey Ehl-i Kitap!
(Yahudi ve Hıristiyanlar!) Sizinle bizim aramızda müşterek olan bir söze geliniz: Allah'tan başkasına tapmayalım; O'na hiçbir şeyi eş tutmayalım ve Allah'ı bırakıp da kimimiz kimimizi ilahlaştırmasın. Eğer onlar, yine yüz çevirirlerse, işte o zaman; 'Şahit olunuz ki, biz Müslümanlarız' deyiniz." (Âl-i İmran S., 64)

EZRA’NIN KUŞKULU(+) I. KİTABI
( Bu kitaba III. Ezra da denir. )
ALİ BEY’in 1664-’65 ORİJİNAL OSMANLICA ÇEVİRİSİ REVİZYONU

1.Bölüm: 1 )Yoşiya'nın Kudüs'te büyük bir bayram yapması, 23-36)Yoşiya kendini sakınmadı ve bu yüzden yaralandı, 38)Yehoyakin'in Babil'e sürgün götürülmesi, 46)Sedekiya'nın yerine geçmesi, 48)Bunun üzerine Yahudi halkının yıkılışı, 52)Pers egemenliği.
1*Bu kez Yoşiya(1) Yüce Rabbe kutsal Kudüs’te bayram yaptı. O bayram kurbanını önceki ayın on dördüncü gününde yaptı. 2*Rabbin Tapınağı’na, belirtilmiş hizmetleri üzere, uzun giysili imamlar koydu. 3*İsrailin kutsal hizmetçileri olan Levililer’e şöyle dedi: - Rab için kutsanın. Çünkü Davut oğlu kral Süleyman’ın yaptırdığı eve(2) Rabbin Tabutu(3) konulmuştu. 4*Onlara dedi ki: - Siz artık onu sırtınızda götürmeyin! Kesinlikle Rabbiniz yüce Allah’a tapının, onun halkı İsraile hizmet edin, atalarınız ve ulusunuz için hazırlanın. 5*İsrail kralı Davut’un buyruğu üzere, oğlu Süleyman’ın yazdığı yazıya göre, siz Levililer’in atalarının nöbetleri üzere, kardeşleriniz İsrail oğulları’nın önünde Tapınakta durun. 6*Tertip üzere Fısıh kurbanlarını kesin ve kurbanları kardeşlerinize hazırlayın ki, Rabbin Musa’ya verdiği buyruğa göre yapmış olasınız. 7*Ondan sonra Yoşiya orada bulunan halka otuz bin oğlak, kuzular ve üç bin öküz bağışladı. 8*Bu şeyler halka, sunucu imamlara ve Levililer’e söylendiği gibi kral tarafından verildi. Tapınağın velileri Helkiya, Zekeriya ve sunucu imamlara bayram için iki bin altıyüz koyunla üçyüz öküz bağışlandı. 9*Serhezaran, Yekonya, Semaya ve kardeşi Nataniyel, Sabiya, Ohiyal, Yodam da Levililer’e bayram için beş bin koyun ve yediyüz öküz bağışladılar. 10*Bunu yaptıktan sonra imamlarla Levililer; halkın önünde saygıyla, oymaklarına ve atalarının nöbetlerine göre hazır olup, hamursuz ekmekleri vardı. 11*Ki, onları yüce Rabbe, Musa’nın kitabında(4) yazıldığı üzere sunsunlar ve sabah böyle oldu. 12*Ondan sonra Fısıh kurbanını ateşte gereği gibi kızarttılar ve kurbanların etlerini kazanlarda ve tencerelerde pişirdiler. 13*Ondan sonra tüm halkı götürdüler. Kendileri ve kardeşleri Harun oğulları olan imamlar için hazırladılar. 14*Çünkü imamlar iç yağlarını akşama dek sundular. Leydiler ise kendilerine ve kardeşlerine; Harun oğulları için hazırladılar. 15*Kutsal ezgiciler: Asaf oğulları; Davut’un Asaf’a, Zekeriya’ya ve kral tarafından orada olan Edino’ya buyurduğu gibi kendi nöbetlerini tutuyorlardı. 16*Kapıcılar da tüm kapılarda duruyordu; hiç kimsenin kendisine ait hizmetini terketmesi doğru değildi. Çünkü kardeşleri olan Levililer onların gereksinimini karşılıyordu. 17*O gün Rabbe yapılması gerekli olan kurbanların herşeyi tamamlandı. Fısıh kurbanını yapmak; 18*Ve Rabbin Mezbahında kurbanlar sunmak için; nasıl ki, kral Yeşu buyurduysa. 19*Bu şekilde o zamanda olan İsrailli’ler Fısıh bayramını ve Hamursuz ekmeklerinin bayramını yedi gün boyunca kutladılar. 20*İsrail’de Samuel peygamber zamanından beri böyle bir Fısıh bayramı olmamıştı. 21*Yoşiya’nın, imamların, Levililer’in, Yahudilerin ve kutsal Kudüs’te yaşayan tüm İsrailli’lerin kutladığı Fısıh bayramını İsrail krallarından hiç kimse yapmamıştır. 22*Bu Fısıh bayramı Yoşiya’nın krallığının on sekizinci yılında oldu. 23*Ve Yoşiya’nın işlerinden Tanrısı yüce Rab razı oldu. Çünkü tüm yürekten günahtan sakındılar. 24 *Onun asrında olmuş olan bu şeyler, eski zamanlarda yazılmışlardır. Yani bazı kişiler işleriyle, birçok millet ve ülkeyi Rabbe günah etmekte geride bırakmıştı. Rab’bin İsrail üzerine söylediği şeyler de yerini buldu. 25*Yoşiya’nın tüm yaptığı şeylerden sonra, Mısır kralı Firavun Fırat suyu üzerinde olan Kargamış’a(5) cenge çıktığı zaman Yoşiya’yı karşısında buldu. 26*Ama Mısır kralı da ona şöyle haber gönderdi: - Ey Yahuda kralı! Seninle benim aramda ne var? dedi. 27*Ben yüce Rab tarafından senin üzerine gönderilmedim. Çünkü cengim Fırat(6) nehri üzerinedir. Şimdi yüce Rab benimledir ve Rab benim işim için acil bir iş görüyor. Vazgeç benden, yüce Tanrı ile cenk etme. 28*Ama Yeşu kendi arabasını ondan döndürmedi; aksine Rabbin ağzından çıkan Yeremya peygamberin sözlerine bakmayıp, onunla cenk etmeye çalıştı. 29*Megiddo(7) ovasında ona karşı cengi dizdi ve ilk karşılaşmada Yoşiya’nın üzerine askerler geldiler. 30*Kral kendi adamlarına: - Beni cenkten çıkarın; çünkü çok kötü yaralandım, dedi. Adamları da onu çabucak cenkten çıkardılar. 31*Ondan sonra o ikinci arabasına bindi ve kutsal Kudüs’e götürülmüşken öldü de atalarının mezarlığına gömüldü. 32*Tüm Yahuda bölgesinde Yoşiya için yas çekildi. Yeremya peygamber de Yoşiya için ağıtlar düzdü ve yas tutan ezgicileri kadınlar ile bile bugüne dek ezgiler düzdüler. İsrail ulusuna daima böyle yapması buyuruldu. 33*Şimdi bu şeyler (Yoşiya’nın tüm işleriyle birer birer) Yahuda krallarının krallık biyografisinde yazılıdır. Onun değeri, hem Rabbin Tevrat’ında büyüklüğü, ondan önce olan ve şimdi anlattığım şeyleri, İsrail ile Yahuda krallarının kitaplarında yazılıdır. 34*O zaman halk babası Yoşiya’nın yerine Yoşiya oğlu Yerohaz’ı(8) yerine geçirdiler. O yirmi üç yaşındaydı. 35*Yahuda da ve kutsal Kudüs’te üç ay krallık yaptı. Ondan sonra Mısır kralı onun makamına son verdi ki kutsal Kudüs’te krallık yapmasın. 36*O halkın üzerine yüz yük gümüş ve bir yük altın para cezası bıraktı. 37*Mısır kralı, Yahuda’ya ve kutsal Kudüs’e için onun kardeşi Yehoyakim’i kral atadı.

(+)murîbâ(Ar. Bkz. Ali Bey’in Çev.); google çev.: Şüphe,kuşku, (1)bkz. II. Krl.23/21, II. Trh. 35/1, (2)Hz. Süleyman tapınağı, (3): İçinde Musa’nın ‘On Emr’i bulunan Kutsal Sandık. Bkz. İbr. 9/4ve5, Çık.16/3, 34, 25/16 ve 21, 34 /29, Say.17/10, ll.Sam. 6/11,13,Yeş.8/33, Tes. 31/26, (4)Bkz.Tes.16/2, (5)ll.Trh. 35/20, (6)II..Krl.23/29-30, (7)II. Krl.23/28-30, (8)Bkz.ll.Krl. 23/31(Yehoahaz).

38*Yehoyakim’i ve önde gelenleri kendine boyun eğdirdi ve kardeşi Zara’yı alıp Mısır’a götürdü. 39*Yehoyakim, Yahuda ve kutsal Kudüs’te egemenlik sürmeye başladığı zaman yirmi beş yaşındaydı ve yüce Allah’a yaraşmayan işler yaptı. 40*Bundan ötürü Babil kralı Nabukadnezar onun üzerine geldi ve onu bir bakır zincirle bağlayıp Babil’e götürdü. 41*Nabukadnezar Rabbin kutsal kaplarından bazısını alıp onları Babil’e götürdü ve Babil’de kendi put evinde bıraktı. 42*Böylece onun işleri rezillikleri ve kirliliği dersen; tüm bu şeyler krallık tarihlerinde yazılıdır. 43*Onun yerine oğlu Yehokim (Yehoyakin) saltanat sürdü ve kral olarak atandığında on sekiz yaşındaydı. 44*Ve üç ay on gün kutsal Kudüs’te saltanat sürdü ve Rabbe yaramaz işler yaptı. 45*Bir yıldan sonra Nabukadnezar onu Rabbin kutsal kapları ile Babil’e götürmeye gönderdi. 46*Ve yirmi bir yaşındaki Sidkiya’yı+ Yahuda ve kutsal Kudüs üzerine kral atadı. 47*O, on bir yıl egemen oldu, yüce Rabbe yakışıksız işler yaptı ve yüce Allah’ın ağzından gelen, Yeremya peygamber’in sözlerine saygılı olmadı. 48*Nabukadnezar ona Rabbin adıyla yemin etmesini isteyince; yalan yemin etti ve asi oldu. Bu yeminle ve yüreğini yükseltip İsrail Tanrısı yüce Rabbin Tevratına (Kutsal yasasına) karşı düşman oldu. 49*Halkm ve imamların başlan çok kötülük yaparak azdılar. Tüm milletlerden ve eskilerden daha çok kötülük yaptılar ve Rab’bin kutsal Kudüs’te kutsanmış olan Tapınağını kirlettiler. 50*Atalanmn Tanrısı da yeniden onları davet etmeye kendi peygamberini gönderdi gönderdi. Çünkü onları ve kendi evini sakınıyordu. 51*Ama onlar peygamberlerini alaya alıyorlar ve yüce Rab söyledikçe onlarla eğleniyorlardı. 52*Öyle ki; kendi halkının kirlenmişliği yüzünden çok öfkelendi ve Kildanî krallarına üzerlerine saldırmalarını buyurdu. 53*Onlar da onların yiğitlerini kutsal Tapınağın çevresinde kılıçla. Aralarında ne oğlana, ne kıza, ne kocaya ve ne de çocuklara bağışladılar. 54*Ama tümünü; Rabbin büyük küçük tüm kutsal kaplarını ve Rabbin Tabutu’nun (Antlaşma Sandığı’nın) araçlarıyla onların ellerine verdi. Onlar da kralın hazînelerini toplayıp Babil’e götürdüler. 55*Rabbin evini yaktılar, kutsal Kudüs’ün surlarını bozdular ve kulelerini ateşe verdiler. 56*İçinde övgü nedeni olan her şeyi yıkıp yaktıktan sonra kılıç artıklarını da Babil’e sürdüler. 57*Persler egemen iken Babil kralının ve onun oğullarının köleleri olmuştular. Tâ ki; Yeremya peygamber’in ağzıyla söylenmiş olan Rabbin sözü tamamlansın. 58*Yer kendi ‘dinlenmesi’ni yapıncaya dek ve tüm yıkıntı zamanından ‘rahat’ oluncaya dek tam yetmiş yıl(+) oldu.

+: bkz. Yerm. 34/2(Sedekiya), (+): 70 yıl veya 70 hafta. Çünkü sebt günü; her hafta sonu olan Şabat(Cumartesi günü) ‘dinlenme günü’ ve tatil olarak kabul edilir.
2.Bölüm: 1)Kral Kureş'in Yahudilerin tekrar ülkelerine gitmelerine izin vermesi ve Tapınağın yapılacağı, 5-8)Kral'ın tüm eşyaları geri vermesi, 10-12)Kapların sayısına göre geri verilmesi.
1*Pers kralı Kureş’in egemenliğinin ilk yılında, Yeremya’nın ağzıyla söylenmiş olan Rabbin sözünün yerine gelmesi için yüce Rab; 2*Pers kralı Kureş’in ruhunu uyandırdı ve ona bütün ülkesinde mektuplarla tellal çağırtarak dedi ki: 3*“Pers kralı Kureş şöyle diyor! İsrail’in Rabbi yüce kral Allah, beni tüm yeryüzüne egemen kıldı. 4*Ve bana, Yahuda vilayetinde olan kutsal Kudüs’te bir ev yapmamı buyurdu. 5*Eğer şimdi aranızda O’nun halkından bir kimse varsa Rabbi yüce Allah onunla olsun ve kutsal Kudüs’e dönüp İsrail Rabbinin evini yapsınlar. Kutsal Kudüs’te oturan Rab O’dur. 6*Şimdi; orada, burada dağılmış oldukları yerlerde yaşayan tüm Yahudilere. 7*Onlara altından, gümüşten ve diğer armağanlardan; (atlardan, sığırlardan ve herkesin niyetine göre kutsal Kudüs’te olan Rabbin Tapınağına getirmek için) adaklarına göre yardım etsinler. 8*O zaman Yahuda ile Bünyamin obasından, ata ocaklarının halkı; imamlar, Levililer ve yüce Rabbin her kime ki ruhu uyandırdıysa; kalkıp kutsal Kudüs’teki Allah’ın evini yapsınlar. 9*Çevrede olanlar da onlara her şeyden; gümüşten, altından, atlardan, sığırlardan ve her gönlü olanın birçok adaklarından başka yardım etsinler. 10*Ve Şah Kureş, Rabbin o kutsal kaplarını dışarıya çıkardı ki, onları Nabukadnezar kutsal Kudüs’ten naklederek kendi puthanesine koymuştu. 11*Ve Pers kralı Kureş onları çıkarıp kendi hazine başkanı Mitridato’ya verdi. 12*O da onları Yahuda vilayetinin paşası Şeşbasar’a verdi. 13*Onların sayısı: Bin altın tas, bin gümüş tas. Kurbanlar için yirmi dokuz gümüş leğen, otuz altın kâse ve iki bin dört yüz on gümüş kâselerle, bin diğer kaplar. 14*Getirilen tüm bu altın ve gümüş kapların sayısı beş bin dörtyüz altmış dokuzdu. 15*Bunlan Şeşbasar ve Babil sürgünlüğünden gelenler ile kutsal Kudüs’e götürdü. 16*Ama Pers şahı Arteserses’in* zamanında Belem, Metridat, Tabel, Rehum, Beeltem ve yazıcı Şemsail ile Sameriye de ve diğer yerlerde yaşayan tüm benzerleri; şah Arteserses’e, kutsal Kudüs ve Yahuda halkı için aşağıda yazılmış mektubu verdiler: 17*“Efendimiz şah Arteserses’e; kulların Rehum, defterdar ve yazıcı Şemsail‘le onların danışmasında olanlar, Kili Suriye(*) ve Finike hakimleri. 18*Efendimiz kral bilsin; sizden bize dönmüş Yahudiler o asi ve düzensizlik çıkaran kutsal Kudüs’e geldiler. Onun çarşılarını yapıyorlar, surlarını onarıyorlar ve Tapınağı tekrar inşa ediyorlar. 19*Artık bu şehir yeniden yapıldıktan ve surları bitirildikten sonra; vergi vermeyecekler ve belki de krallara bile baş kaldıracaklardır. 20*Çünkü tapınağın yapısı ilerliyor. Bu şeyleri görmemezlik yapmayalım. 21*Kesinlikle efendimiz krala bildiriyoruz. Eğer uygun görürse atalarının kitaplarında aransın. 22*Bu şeyler konusunda yazılmış olan kayıtları bilsin ki, o şehir asiydi. Krallara ve şehirlere acı veriyordu. 23*Yahudiler başkaldırıcıdırlar. Başlangıçtan beri cenk fitneleri edip şehirleri kuşatıyorlardı. Bu yüzden bu şehir yıkıldı. 24*Ey efendimiz kral! Şimdi sana bildiriyoruz ki eğer bu şehir yeniden yapılırsa ve surları önceki gibi olursa; artık sana Kili Suriye ve Fenike’ye geçit kalmaz.” 25*O zaman kral, Rehum adındaki defterdara; Baletmae ve Şemsail adındaki yazıcıya hem diğer benzerlerine ki Samariye, Suriye ve Fenikiye’de idiler. Yanıt olarak bu şekilde yazdı: 26*“Gönderdiğiniz mektubu okudum, sonra da araştırılsın diye diye buyruk çıkarttım. Buna göre bu kent eski yıllardan beri krallara karşı geliyor. 27*İçindeki halk baş kaldırıcı ve bozgunculuk çıkaran idi. Kutsal Kudüs’te öyle zalim ve zorba krallar vardı ki; Kili Suriye ve Fenikiye’nin kralları olup vergisini alıyorlardı. 28*Şimdi buyruğuma göre o adamlara şehirin yapımı engellensin ki artık bir şey yapamasınlar. 29*Hem krala acı verecek kötülük ileri gitmesin.” 30*O zaman Rehum, yazıcı Şemsail ve onların diğer benzerleri Şah Artahşasta'nın mektubunu okuduktan sonra çabucak atlar ve kalabalıklarla kutsal Kudüs’e gittiler. 31*Hemen yapıcılara engel olmaya başladılar. Şöyle ki; kutsal Kudüs’ün Tapınağının yapılması Pers şahı Dara’nın ikinci yılına dek kaldı.

*Ahaşveroş veya Artahşasta da denilir, (*): Kayseriye veya Kili - Suriye bölgesi.

3.Bölüm: 1)Daryüs'ün büyük bir şölen düzenlemesi, 3)Üç hizmetçinin birlikte konuşması, Herkesin söylevini bir kağıda yazması, 8)Birincisinin şarabı, ikincisinin kralı ve üçüncüsünün de kadınları ile gerçeği övmesi.
1*Bu kez Dara egemenlik sürerken; tüm milletine, tüm ev halkına, tüm Med ile Pers büyüklerine, tüm paşalara, kumandanlara ve Hindistan’dan ta Habeş’e dek yüz yirmi yedi(*) eyaletin yöneticilerine şölen düzenledi. 2*Onlar yiyip içtikten ve tok olarak gittikten sonra şah Dara kendi odasına gitti, uyudu ve ondan sonra uyandı. 3*O zaman kralı koruyan üç iç odalık muhafızı birbirine dediler ki: 4*-Hadi herbirimiz birer söz söyleyelim. Hangimiz daha iyi söylerse görelim ve kimin sözü diğerinden daha iyi olursa şah Dara ona büyük bağışlar yapıp ustalık onuru verilsin. 5*Yani mor pelerini geysin, altın ‘kadehten’ içsin, altın döşekte uyusun, altın eyerli atların arabasına binsin, tülbent sarığı geysin ve boynunda altın zincir asılsın. 6*Bilgeliği için Dara’nın yanında ikinci yerde otursun ve Dara’nın dostu denilsin. 7*O zaman herkes kendi sözünü yazdı mühürledi. Ondan sonra onları şah Dara’nın yastığı altına koyup dediler ki: 8*“Şah uyandığı zaman yazılar ona bildirilsin. İçimizden kimin sözü şaha ve Pers ülkesinin büyüklerine daha bilge görünürse; yazısına göre ona ustalık onuru verilsin.’’ 9*Bunlardan biri: “Şarap herşeyden güçlüdür!” yazdı. 10*Diğeri: “Kral güçlüdür” 11*Üçüncüsü de: “Kadınlar hepsinden daha güçlüdür. Ama ‘Gerçek’ hepsine galiptir” 12*Bu kez kral uyandıktan sonra, onlar yazılarını alıp ona verdiler. O da onları okudu. 13*O saatte tüm Pers ve Med ülkelerinin büyüklerini, paşalarını, kumandanlarını ve bilirkişileriyle yargıçlarını çağırmaya gönderdi. 14*Ve danışmaya oturup önlerinde bu yazılar okundu. 15*Ondan sonra kral dedi ki: -Oğlanları çağırın ki, sözlerini açıklasınlar. Onlar çağrılıp geldiler. 16*Kral da onlara yazdıklarını açıklamalarını buyurdu. 17*O zaman birincisi, şarabın gücünden söz ederek şöyle söyledi: - Ey efendiler! Şarap diğer şeylerden ne denli daha güçlüdür ki onu içen tüm insanları aldatır. 18*Aklınca krallara, öksüzlere, kullara, özgürlere, yoksullara ve zenginlere aynıdır. 19*Her düşünceyi sevince ve coşkuya döndürür. O derece ki, hiç bir borç ve keder gözünde yoktur. 20*Her canı cömert yapar. O derece ki sarhoş ne kralı, ne paşayı anar. Ağzından gümüş para yüklerle söylenir. 21*Hem içtikten sonra ne dostları, ne kardeşlerini anar ve birazdan yalın kılıç olurlar. 22*İçkinin etkisi geçtikten sonra ne yaptıklarını bilmiyorlar. 23*Ey efendiler! Şarap bu işleri yaparsa her şeyden güçlü değil midir? Bunu dedi ve sustu. (*): Bak Est.9/1.

4.Bölüm: 1)Diğer kişinin kralın gücünü övmesi, 2-15)Üçüncüsünün kadınları övmesi ve sonunda gerçeğin gücünü söylemesi, 34)Bunun üzerine kralın Tapınağın yeniden yapılmasına izin vermesi.
1*O zaman kralın gücünü söyleyen ikincisi söze başlayıp dedi ki: 2*- Ey efendiler! İnsan herşeyden daha güçlü değil midir ki yere denize ve içinde olanlara hep egemendir. 3*Özellikle kral tümünün hükümdarı ve başbuğudur. Onlara ne buyurursa yaparlar. 4*Onlara: “Cenk edin!” derse; cenk ederler. Onları düşmanlar, dağlar, kaleler ve surlar üzerine gönderirse giderler. 5*Ölürler ve öldürürler; ama kralın sözünden çıkmazlar. Galip gelirlerse tüm yağmadıklarını krala getirirler. 6*Örneğin cenk ve kavgayla ilgisi olmayanlar, çift sürenler de ekip biçimi yaptıktan sonra ürününü krala götürürler ve birbirlerine krala vergi vermeyi önerirler. O ise bir insandır. 7*Eğer öldürün dese öldürürler ve eğer durun derse dururlar. 8*Eğer vurun derlerse vururlar, yıkın derlerse yıkarlar ve yapın derlerse yaparlar. 9*Eğer kesin derse keserler, eğer dikin derse dikerler. 10*Tüm halkı ve askerleri yalnız bir adamın sözünü dinlerler. Bundan başka o sofraya oturur yer, içer ve uyur. 11*Onlar ise çevresinde bekleyip dururlar. Kimse kendi işine gidemez ve dinlememezlik edemez. 12*Ey efendiler! Böyle itaat olunan bir kral; nasıl hepsinden güçlü olmasın? Ondan sonra sustu. 13*O zaman üçüncüsü; yani kadınlar ve gerçeklik için söyleyen Zerubabil söze başladı: 14*- Ey efendiler! Kral ulu değil mi, insanlar çok değil mi ve şarap güçlü değil mi? 15*Ya bunları zorlayan kadınlar değil midir? Kralları, kara ve denizleri idaresine alan insanları hep kadınlar doğurdular? 16*Onlar onlardan doğmuşlar ve şarabın olduğu o bağları diken insanları da onlar yetiştirmişler. 17*Onlar erkeklerle giysiler yaparlar ve erkeklere kadınsız olmak boş yeredir. 18*Altın, gümüş ve değerli şeyleri yığsalar bile; güzel ve kibar bir kadını daha çok sevmezler mi? 19*O tüm bu değerli şeyleri bırakıp ona göz dikerek, şaşkınlıkla aşık olmazlar mı? Herkes ona altından ve gümüşten ve diğer değerli şelerdem daha çok arzu ederler. 20*Erkek kendine bakan annesini ve dostunu bırakarak karısına yapışır+ 21*Kadın ile zevklenip ne annesini, ne babasını ve ne de vatanını anar. 22*Bundan bilmek gerek. Siz kadına, kadın da size tutkundur. Büyük çaba ve zorluk çeken sizler değil misiniz? Sonra her şeyi getirip kadınlarınıza verirsiniz. 23*Er kişi kılıcını alıp kesmeye, hırsızlığa hem denizlerde ve ırmaklarda gezmeye çıkar. 24*Aslanı güder, gecede gezer ve uğurlayıp, yağmalayıp soyduktan sonra tümünü sevgilisine getirir. 25*Erkek karısını annesinden ve babasından daha çok sever. 26*Birçoklan kadınlar yüzünden deli divane ve onlara köle olur. 27*Birçoklan kadınlar uğruna günaha düşüp yok olup gittiler. 28*Şimdi bana inanmıyor musunuz? Kral kendi gücüyle güçlü değil mi? Tüm ülkedekiler ona dokunmaya bile korkmuyorlar mı? 29*Hayret! yine de onu gördüm ki; Bartako’nun Apama adlı kızı, kralın içki hizmetçisi olup sağında oturuyordu. 30*Başından onun tacını kaldırarak kendi başına koyuyordu ve krala elinin sol ayasıyle şamar atıp şakalaşıyordu. 31*O da bu sırada ağzı açık ona ilgi gösteriyordu. O gülse kendi de gülüyor, o küsse barışıncaya dek ona yaltaklanıyordu. 32*Ey efendiler! Bu denli şeyler yapan kadınlar neden güçlü olmasınlar? 33*O zaman kral ve büyükler, birbirlerine baktılar. 34*Ondan sonra böyle söyledi: - Ey efendiler! Kadınlar güçlü değil midir? Yer büyüktür, gök yüksektir ve güneş de kendi yolunda çeviktir. Çünkü o göğü bir günde çepçevre dolaşır ve gide gide tekrar kendi yerine döner. 35*Bu şeyleri yapan büyük değil midir? Ama ‘Hakikat’ her şeyden büyük ve en güçlüdür. 36*Tüm yeryüzü ‘Hakikate’ karar kılar ve gök de iyiliğini söyler. Önünde her şey kımıldayıp titriyor ve O’nda haksız bir şey yoktur. 37*Şarapta haksızlık var, kralda haksızlık var, kadınlarda haksızlık var. Adem oğullarının soyu hep haksızdır; tüm işleri de haksızdır. Onlarda hak yoktur ve kendi haksızlığında yok olup giderler. 38*Ama Hak sonsuza dek kalıcı ve güçlüdür hem sonsuzlar boyunca kraldır. 39*O’nun katında hatır gözetmek ve insan kayırmak yoktur(l). Ama kesinlikle adalet eder ve her zulümden, her kötülükten kendini izole eder. Hepsi O’nun işlerini korur. 40*O’nun yargısında asla haksızlık yoktur. Tüm çağların mülkünün gücü, egemenliği ve yüceliğidir “O Hakikat Allah’ı” yücelensin. 41*Bunu söyledikten sonra tüm halk bağırarak; “Hakk” büyük ve her şeyin en yücesidir, dediler. 42*Ondan sonra kral ona: -Yazılmış şeylerden başka dile benden ne dilersin ki sana vereyim. Çünkü sen herkesten daha çok bilge çıktın. Sen yanımda otur ve dostum olarak anıl. 43*O da krala dedi ki: - Kral olduğun günde verdiğin sözünü an. 44*Yani kutsal Kudüs’ü tekrar yapayım ve kutsal Kudüs’ten alınan tüm kapları oraya geri göndereyim dedin ki, onları Kureş, Babil’i yıkmağa ant içip ayırmış ve onları oraya göndermeye söz vermişti. 45*Bu tapınağı yeniden yapmaya söz vermiştin ki, onu Yahuda vilayetini Kildaniler yıktığı zaman Edomlu’lar yakmıştı. 46*Şimdi ey efendim kral! Yakarışım budur; senin büyüklüğünden dileğim budur. Lütfet ‘Göklerin Kralı’na, ağzınla söylediğini yap. 47*O zaman şah Dara kalkıp onu öptü. Onun için tüm defterdarlara, öğretmenlere, kumandanlara ve paşalara mektuplar verip; ona tüm kutsal Kudüs’ü yeniden yapmaya gidenlerle yoldaşlık yapmalarını buyurdu. 48*Kili Suriye, Finike ve Lübnan’ın yöneticilerine mektuplar verdi ki, Lübnan’dan sedir ağaçlannı kutsal Kudüs’e götürsünler ve onlardan şehiri yaptırsınlar. 49*Kendi ülkesinden Yahuda vilayetine dönen tüm Yahudilere özgür olmaları için yazısını böyle bitirdi: ‘Hiçbir ağa, paşa veya atanmış memurun kapılarına gitmesinler. 50*Kesinlikle tüm kontrol altındaki vilayetlerde vergi vermesinler ki, Edomlular, Yahudilerin aldıkları kasabalara göçsünler. 51*Tapınağın binası için yılda yirmi yük gümüş para verilsin. 52*Bundan başka yılda on yük mezbah üzerinde yakılacak kurbanları gün be gün yetiştirmek için, buyruk gereği on yedi sunmakla yükümlüdürler. 53*Kenti yapmak için Babil’den göçenlerin tümü serbest kalsınlar. Onlar, çocukları ve tüm oraya giden imamlar; 54*Vergi konusunda ve şu kutsal giysinin konusunda yazdı ki, onlarla Rab’be hizmet etsinler. 55*Ve yazısına şunu da ekledi: Ev (tapınak) tamamlanıncaya ve kutsal Kudüs tekrar yapılıncaya dek Levililer’e gerekli olanlar verilsin. 56*Hem de şehir bekçilerine bahşişler ve görevler verilmesini yazdı. 57*Ayrıca Kureş’in başka yere koyduğu ‘kutsal’ kapları Babil’den geri gönderdi. Kureş’in yapılmasını buyurduğu tüm şeyleri yerine getirmelerini ve onları kutsal Kudüs’e göndermelerini buyurdu. 58*O zaman o genç çıktı, kutsal Kudüs’e doğru yönelip(2) göğe doğru yüzünü kaldırdı ve ‘Göklerin Kralı’na bereket duası edip dedi ki: 59*- Yardım senden, erdem senden ve şeref senindir. Ben de kulunum. 60*Sen ne yücesin ki bana bilgelik verdin. Ey atalarımızın Allah’ı! Ben sana övgü ve şükran sunayım. 61*Ondan sonra mektuplarını alıp çıktı, Babil’e geldi ve tüm bu şeyleri kardeşlerine müjdeledi. 62*Onlar da ‘atalarının Tanrısı’na onları gönülden özgür kıldığı için şükrettiler. 63*Tâ ki; dönüp kutsal Kudüs’ü ve kendi ismiyle anılan Tapınağı’nı yapsınlar. Ondan sonra müzik eşliğinde, sevinçle yedi gün bayram yaptılar.

+:Bak Tek.2/34, (1)bkz. Kol.3/25, Luk.20/21, Ekl.20/24, (2)Tob. 3/12, 14/8, Dan.6/10.
5.Bölüm: 1-73)Tutsaklıktan geri gelenlerin soy kütükleri ve çeşitli düzenlemeler.
1*Bundan sonra obalarına göre baba ocaklarından başkanlar seçildiler ki kadınları, oğulları, kızları, köleleri ve cariyeleri ve davarlarıyla göçsünler. 2*Dara onlar ile bin sıpa gönderdi ki, onları esenlikle, müzik sazları eşliğinde davullar ve kavallar ile kutsal Kudüs’e götürsünler. 3*Dara onları ihtişamla gönderdiği için tüm kardeşleri şenlik yapıyordu. 4*Dönen adamların adları gruplarına ve baba ocaklarının bölüklerine göre bunlardır: 5*İmamlardan Harun oğlu Pinehas oğulları’ndan Saraya oğlu Yehosadak oğlu Yeşu. Yahuda oymağından Pares soyundan Davut evinden olan Salatiyel’in oğlu Zerubabil’in oğlu Yoakim. 6*Krallığın ikinci yılında, önceki ay olan Nisan ayında Pers kralı Dara’nın önünde o akıllıca sözleri söyleyen Zerubabil bu idi. 7*Yahudalılar bunlardır ki onları Babil kralı Nabukadnezar Babil’e götürüp götürüldükleri sürgünden geri döndüler. 8*Herkes Kutsal Kudüs’e ve diğer Yahuda vilayetindeki kendi şehirlerine döndü. Başları Zarubabil, Yeşu, Nehemya, Zekeriya, Resaya, Anineya, Mordehay, Balesar, Asfaras, Reeleya, Reum ve Baana ile geldiler. 9*Ve bölüklerine göre olanların başlarıyla sayısı budur: Faros oğullarından iki bin yüz yetmiş iki, Safat oğullarından dört yüz yetmiş iki. 10*Araş takipçilerinden yediyüz elli altı. 11*Faat Moab’ın takipçileri; Yeşu ve Yovab’ın takipçilerinden iki bin sekizyüz on iki. 12*Elam takipçilerinden bin iki yüz elli dört, Zatoy takipçilerinden dokuzyüz kırk beş, Korba takipçilerinden yediyüz beş, Bani takipçilerinden altıyüz kırk sekiz. 13*Bibay takipçilerinden altı yüz yirmi beş, Sadaş takipçilerinden üç bin iki yüz yirmi iki. 14*Adonikam takipçilerinden altı yüz altmış yedi, Bagoy takipçilerinden iki bin altmış altı, Adin takipçilerinden dört yüz elli dört. 15*Hizkiya’dan Atarezin takipçilerinden doksan iki, Keyla ve Aztan’ın takipçilerinden altmış yedi, Azoram takipçilerinden dörtyüz otuz iki. 16*Ananya takipçilerinden yüz bir, Basa’dan inmiş Arom takipçilerinden üç yüz yirmi üç, Arisforovot’un takipçilerinden yüz iki. 17*Meterin takipçilerinden üç bin beş, Beytlehemliler’den yüz yirmi üç. 18*Netufayiler’den elli beş, Anatokiler’den yüz yirmi sekiz, Şems evinden kırk iki. 19*Kiryatarimliler’den yirmi beş, Kefira ve Berotlular’dan yediyüz kırk üç, Perayiler’den yediyüz. 20*Kadiya ve Amidiler’den beşyüz yirmi iki, Keryama ve Gabiler’den altı yüz yirmi bir. 21*Mekaloniler’den yüz yirmi iki, Beytelliler’den elli iki. 22*Kalamola ve Oniler’den yedi yüz yirmi beş, Yeriholular’dan üçyüz kırkbeş. 23*Sainalılar’dan üç bin üç yüz otuz. 24*İmamlardan Senasib oğulları’ndan Yeşu oğlu Bedaya’nın takipçilerinden dokuz yüz yetmiş iki kişi. Amer oğulları’ndan bin elli iki kişi. 25*Pasor takipçilerinden bin kırk yedi, Kirmeti takipçilerinden bin on yedi. 26*Levililer’den Yesu, Kadmiyal, Bano ve Suya takipçilerinden yetmiş dört, ezgiciler’den Asaf takipçilerinden yüz kırk dört. 27*Kapıcılardan Salom, Ater, Talmon, Akub ve Hatu; Sami takipçilerinden tümü yüz otuz dokuz. 28*Tapınağın hizmetçilerinden Asav, Asufa, Tabavot, Keros, Suya, Falev, Labana, Agana, Akup, Uta, Ketab, Agap, Sibe, Anan, Karva ve Keddür takipçilerinden; 29*Raya, Daysan, Neroda, Kaseba, Gazma, Aziya, Fenase, Asara, Basta, Asana, Menaim, Nasifum, Akub, Ahifa, Asur, Ferahim ve Baralot. 30*Mehida, Kuta, Kare, Barkos, Aserar, Tumat, Nafit ve Atifa. 31*Süleyman’ın hizmetçilerinin takipçilerinden Azeferet, Ferula, Yeliya, Lozon, İsdael ve Safeliya. 32*Hagiya, Faharet, Zabiya, Sarotiya, Masiya, Gar, Adda, Suba, Afera, Barodis, Sabat ve Allom takipçilerinden; 33*Tapınak hizmetçileriyle Süleyman’ın hizmetçilerinin takipçileri olmak üzere üçyüz yetmiş iki kişiydi. 34*Telmela’dan ve Telarsa’dan dönenler bunlardır. Onların başları Haratalar ve Âlar’dır. 35*İsrail’den olduğuna dair babaların ocakları ve soylarını kanıtlayamayanlar: 36*Tobiya oğlu Delayan’ın takipçileri ve Nekoda’nın takipçilerinin sayısı altı yüz elli iki. İmamlık görevlerini yapan imamlardan ki onların kayıtı bulunamadı. Ubdiya ve Akkos. Barzelay kızlarından Ugiya ile evlenen ve bu yüzden onun adıyla anılan Addo’nun takipçileri. 37*Onların soyu defterde arandı ve bulunamadığından imamlıktan atıldılar. 38*Nehemya ve Atariya onlara dediler ki: Kutsal şeylere katılmasınlar. Ta Urim ve Tummim’in(l) hakkını öğretecek imam ortaya çıkıncaya dek. 39*Evet İsrailden on iki yaşından büyük olanlardan; köleler ve hizmetçilerden başka tümü kırk iki bin üçyüz altmış kişiydi. 40*Onların köle ve hizmetçileri yedi bin üçyüz kırk yedi kişiydi. İlahiciler ve ezgiciler iki yüz kırk beş. 41*Develer dört yüz otuz beş, atlar yedi yüz otuz altı, katırlar iki yüz kırk beş, eşekler beş bin beşyüz yirmi beş. 42*Aralarında baba ocaklarından olan başkanlar, kutsal Kudüs’teki Allah’ın Tapınağına ulaştıkları gibi; evi kendi yerinde kurmaya; 43*Ve kutsal yapı hazinesine bin mina altın, beş bin mina gümüş ve yüz imamlık giysisi vermeyi adadılar. 44*Böylece imamlar, Levililer ve halktan olanlar kutsal Kudüs’te ve vilayette; kutsal ilahiciler, kapıcılar ve tüm İsrail kendi köylerinde yaşadılar. 45*Bu kez yedinci günde, İsrailoğulları’ndan herkes kendi evindeyken birlikte gün doğusundaki kapının meydanında toplandılar. 46*O sırada Yahosadak oğlu Yeşu ve imam kardeşleri ile Salatiyal oğlu Zerubabil’in kardeşleri kalkıp İsrail Allahı’nın mezbahını hazırladılar. 47*Ki, üzerinde Allah adamı Musa’nın kitabında belirttiği gibi kurbanlar sunalar. 48*Eğer vilayet halkı onlara karşı toplanmış olsa bile; mezbahı kendi yerinde kurdular. Gerçi onlara düşmanca ve vilayet halkı onlardan güçlü olsa da yüce Rabbe kurbanlarını zamanında sunup sabah akşam kurban keserlerdi. 49*Tevrat’ta buyrulduğu gibi; kamış bayramını ve her günün kurbanlarını gerektiği gibi yaptılar. 50*Ondan sonra sürekli kurbanlarını, Cumartesileri ‘Ay Takvimi’nin ilk günlerini, hem tüm kutsal bayramlarını sundular. 51*Yüce Tanrı’ya adak adayanların tümü, eğer Tapınak daha yapılmamış olsa da yedinci ayın ‘Ay Takvimi’nin ilk gününden, yüce Tanrı’ya kurbanlar sunmaya başladılar. 52*Doğramacılara, marangozlara sevinçle gümüş para verip yeyip içirdiler. 53*Pers kralı Kureş’in emrine göre Saydalılar ile Surlular’a arabalar verdiler ki; yardımlaşma ile Lübnan’dan ta Yafa limanına dek erz ağaçlarını getirsinler. 54*Ondan sonra ikinci yılda Selatiyal oğlu Zerubabil, Yehosadok oğlu Yeşu ve Levililer’le tutsaklıktan kutsal Kudüs’e gelenlerin tümü; kutsal Kudüs’teki Allah’ın Tapınağına ikinci ayda geldiler. 55*Onlar Yahuda bölgesinden Kudüs’e geldikten sonra ikinci yılın ikinci ayıbın ‘Ay Takvimi’nin ilk gününde Allah’ın evini yapmaya başladılar. 56*Rabbin yapıları üzerine yirmi yaşından büyük olan Levilileri atadılar. 57*Yeşu’ ile onun oğlu ve kardeşleri. Kardeşi Kadmiyal ile Madiyabu’nun oğulları. Elyadan oğlu Yoda’nın oğulları’yla kendi oğulları ve kardeşleri hazırdılar. 58*Tüm Levililer, Allah’ın evinin işlerinde kullanılan yapıcılar üzerinde kararlılıkla duruyorlardı. 59*Bu şekilde yapıcılar Rabbin Tapınağını yaptılar(2). Uzun giysilerle giyinmiş imamlar, müzik sazları ve borular. Asaf oğulları Levililer de deflerle hazırlanmışken; 60*İsrail kıralı Davut’un buyurduğu gibi yüce Rabbe övgüyle hamd ediyorlardı. 61*Yüce Rabbe şükretmek için yüksek sesle hoş ilahiler söyleyip diyorlardı ki: O’nun iyiliği ve İsrail’e olan büyük dostluğu(3) devirler boyu sürer. 62*Tüm halk tekbir çekip yüksek sesle Rabbe(4) övgüler sundu. Böylece Rabbin evi tekrar yapılmış oldu. 63*Bu kez imamlardan, Levililer’den ve baba ocaklarının başlarından bazısı; yani önceki evi gören yaşlılar. 64*Binanın yapısını (ağlayış ve büyük çağırış ile) görmeye geldiler. O sırada diğerleri de borular ve çalgılarla büyük eğlence yapıyorlardı. 65*O derece ki, halkın ağlayışından boruları işitemezlerdi. Topluluk boruları öyle çalıyordu ki sesi uzaktan duyuluyordu. 66*Yahuda ve Bünyamin oymaklarının düşmanları da onlan işitip; o boruların sesinin ne demek olduğunu anlamak için gelmişlerdi. 67*Ve onlar, sürgünlerin İsrail Tanrısı Rabbe Tapınak yaptıklarını duyduklarında; 68*Zerubabil ve Yehoşa’ya ile baba ocaklarının başlarına sokulup onlara: ‘Gelin sizinle yapalım’ dediler. 69*Çünkü: - Biz sizin gibiyiz; Tanrınıza sadıkız ve bizi bu yere göçüren Asur kralı Esbasar’ın zamanında ona kurbanlar sunduk. 70*Ama Zerubabil, Yehoşa ve İsrail’in baba ocaklarının başları onlara dediler ki: - Rab Tanrımızın evini yapmak size düşmez. 71*Çünkü İsrail’in Tanrısı Rabbe yaraşan bir şekilde bina etmek yalnız bize düşer. Nasıl ki, Pers kralı Kureş bildirdiyse. 72*Ama yöre halkı Yahuda yöresinde olanlar üzerine gelip onları kuşatarak yapıyı yapmasını engellediler. 73*Tüm halk gizli muhalif olup kral Kureş’in tüm yıllarında yapının tamamlanmasına engel oldular. Yani Dara’nın egemenliğinin iki yılına dek yapıyı yasakladılar.

(1)Urim ve Tummim: İsrailde eski Süleyman’ın Tapınağı’nda görev yapan baş imam’ın(kâhin) göğsündeki giysiye yapışık olan iki değerli taş. Bak Çık.28/30, Ez.2/63, Neh.7/65, I.Sam.28/6, (2)Rabb’in Tapınağı denilen yapı; şimdiki Mesçit-i Aksa ve Kubbet’üs Sahra’nın bulunduğu tepede olan Hz. Süleyman’ın yaptırmış olduğu Tapınaktır. Bu Tapınak M.Ö.Yaklaşık 450 yılında yıkılmış, 70 yıl sonra yine inşa edilmiş ve M.S 70 yılında da Romalılar tarafından yerle bir edilmiştir! Bak I.Ez.1/58., (3)İsrail: Hz.Yakup’un diğer özel bir adıdır., (4)RAB ‘Yehovah’: Özellikle 100. Mezmurda adı geçen Tanrı’nın İbranice bir adıdır. Bak Ekl.24/28, Tob.13/5, Yudit 5/13 ve 10/11.
6.Bölüm: 1)Evin inşasının tamamlanması içi n Daryüs'ün fermanı, 13)Evin tamamlanması, 16)Kutsama (Taktis) bayramı, 19)Ve Fısh bayramının tutulması.
1*Bu kez Dara’nın (Daryüs) egemenliğinin ikinci yılında, Hagay ve İddo oğlu Zekeriya(*) adındaki peygamberler, Yahudilere; yani Yahuda vilayetinde ve kutsal Kudüs’te olanlara gönderilmiş olup, onlara İsrailin Tanrısı Rab’bin ismi ile tebliğ ediyorlardı. 2*O zaman Selatiyel oğlu Zerubabil ve Yehosadak oğlu Yehuşa, Rabbin kutsal Kudüs’te olan evini yeniden yapmaya başladılar ve Rabbin peygamberleri onlarla birlikte iken onlara yardım ediyorlardı. 3*O zamanda Suriye ve Fenikiye yöneticisi Süsenne ile Satrabuzan ve onun iş arkadaşları onlara gelip dediler ki: 4*- Siz bu şeyi kimin emriyle yapıyorsunuz? Bu damı ve diğer tüm şeyleri tamamlamaya çalışırsınız. Bu şeyleri yapan yapıcılar kimlerdir? 5* Ama Yahudilerin yaşlılarının Rabden iyiliği vardı ki, o sürgünlükten dönenlere yüzünü çevirdi. 6*Dara tüm bu şeylerden haberdar olmayınca yapıyı engellemediler. 7*Onun yazdığı ve Dara’ya gönderdiği mektubun kopyası budur: “Suriye ile Fenikiye’nin yöneticileri Süsenne hem Suriye ve Fenikiye’nin hakimi Satrabozan ve onların iş arkadaşları şah Dara’ya selam. 8*Efendimiz kral bilsin ki, Yahuda bölgesine geldiğimiz ve kutsal Kudüs’e girdiğimizde; sürgünden dönen ve kutsal Kudüs’te olan Yahudiler’in yaşlıları, parlatılmış çok değerli taşlardan Rabbe büyük ve yeni bir ev yapıyorlar. Artık direkleri ve duvarları da dayattılar. 9*O yapılar büyük bir özenle yapılıp; ellerinde şanla ve hızla ilerliyor. 10*O zaman o yaşlılara sorup dedik ki: Bu evi kimin emriyle yapıyorsunuz ve bu diğer yapıları bina ediyorsunuz? 11*Bakın onlardan aldığımız habere göre sana bildiriyoruz ve iş üzerinde olanları yazıyoruz. Ayrıca başkanlannın adlarını onlardan yazılı istedik.” 12*Onlar da bize şöyle yanıtladılar: “Biz yeri, göğü yaratan Rabbin kullarıyız. Bu şehir birçok yıllardan önce büyük ve güçlü bir kral tarafından yapılıp bitirilmişti. 13*Ama atalarımız İsrail’in göksel Tanrısı Rabbe suçlu olduk ve O’nu öfkelendirdiğimizden beri ‘O’ onları Babil ve Kildani kralı Nabukadnezar’ın ellerine verdi. 14*Bu evi yıktılar ve ateşe verdiler. Halkını da Babil’e sürgün ettiler. 15*Ama Babil eyaletinin kralı Kureş’in egemenliğinin önceki yılında kral Kureş bu ev yeniden yapılsın diye yazdı. 16*Ve Babil’de olan puthaneden bu kutsal altın ve gümüş kapları çıkardı ki, onları Nabukadnezar kutsal Kudüs’teki evden çıkarıp kendi puthanesinde tutmuştu. Zerubabil ile yönetici Şaşbasar’ın eline verildiler. 17*Buyruk gereği o kaplar götürülüp Kudüs’te olan Tapınağa konulacak ve Rabbin evi tekrar yapılacaktı. 18*O zaman Şaşbasar buraya gelip kutsal Kudüs’te olan Allah’ın evinin temellerini attı. O zamandan beri de bu ev yapılıyor ve daha bitmemiştir. 19*Şimdi kral izin verirse Kureş’in krallık biyografisinde aransın. 20*Eğer bulunursa kutsal Kudüs’te olan Allah’ın evinin yapısı kral Kureş’in izniyle başlanmış olsun ve efendimiz kral da buna razı mıdır? 21*O zaman şah Dara Babil’deki saklı krallık biyografilerinden araştırılmasını buyurdu ve Med vilayetinde olan başkent Ekbetan’da bir yer bulundu ki, orada bu şeyler kaydedilmişlerdi: 22*“Kral Kureş’in önceki yılında kral Kureş emretti ki kutsal Kudüs’te olan olan Allah’ın evi yapılsın ta ki, orada hiç sönmeyen ateş yakılsın. 23*Yüksekliği altmış arşın, enliliği de altmış arşın olsun. Parlatılmış taşlardan üç tabaka halinde, yörenin genç ağaçlarından bir çardakla kaplanmış olsun ve harcı ise kral Kureş’in sarayından verilsin. 24*Allah’ın evinin kutsal altın ve gümüş kapları ki onları Nabukadnezar kutsal Kudüs’te olan evden çıkarıp Babil’e götürmüştü. O kutsal Kudüs’te olan eve tekrar götürülsün ve önceden korunduğu yere konulsun. 25*Hem Suriye’yle Fenikiye yöneticisi Süsenne, Satrabozan ve iş arkadaşları; Suriye ve Fenikiye üzerinde egemen olanlara buyruk vererek o yerden çekilmelerini istedi ki, Rabbin kulu ve Yahuda’nın yöneticisi Zerubabil’i ve Yahudilerin yaşlılarını o Allah’ın evini kendi yerinde yapmaya bıraksınlar. 26*Şimdi ben de buyurdum ki; tamamen yapılsın ve tutsaklıktan dönen Yahudilere her şekilde Allah’ın evi yapılıncaye dek yardım edilsin. 27*Bu adamlara yönetici Zerubabil’in ellerine Rab’be kurban olacak boğalar koçlar ve kuzular için Kili Suriye ve Fenikiye vergilerinden gözardı edilmeyip vergi verilmesini söyledi. 28*Her yıl kutsal Kudüs’teki imamların günlük kullanımı için olan buğday, tuz, şarap ve zeytinyağı kesintisiz verilsin. 29*Tâ ki; kral için ve oğulları için yüce Allah’a kurbanlar sunulup onların yaşamı için dua etsinler. 30*Bundan başka buyruluyor ki, eğer bir kimse önceden söylenmiş ve yazılmış şeylere karşı bir kusur edecek olursa; kendi evinden bir direk alınıp üzerine asılsın ve malına kral için el konulsun. 31*Bunun için o yerde adı anılan yüce Rab - Allah’ın evine zarar vermeye el uzatmak isteyen, her kralı ve her milleti yok etsin. 32*Ben şah Dara; buyurdum ki, tüm bu şeylere her türlü destek verilsin. (*)Bak Zek.1/1.

7.Bölüm: 1)Ezra'nın Oruşalim'e gitmesi, 11)Ahaşveroş’un(Artahşaşta) Ezra'ya verdiği ferman (Yazı / buyruk) ve ayrıcalıklar, 27)Ezra’nın Allah’a şükür etmesi.
1*O zaman Kili Suriye ve Fenikiye yöneticisi Süsenne, Satrabozan ve onların iş arkadaşları şah Dara’nın buyruk yöneticileriydiler. 2*Kutsal yapıya her türlü destek verdiler. Yaşlılarla kutsal yapıların velileri birlikte çalışıyorlardı. 3*Kutsal yapılar büyüyor, Hagay ve Zekeriya peygamberler de tebliğ ediyordu. 4*Onları İsrail Tanrısı Rabbin emriyle; Pers şahı Kureş’in, Dara’nın ve Artah şaş’ın isteğiyle bitirdiler. 5*Böylece ‘Kutsal ev’ Pers şahı Dara’nın altıncı yılında Adar ayının yirmi üçüncü gününde tamamlandı. 6*İsrailoğulları, imamlar, Levililer ve diğer sürgünde olan ve onlara katılan kimseler Musa’nın kitabında yazıldığı gibi yaptılar. 7*Rabbin Tapınağı’nın bereketlenmesi için yüz boğa, iki yüz koç, dört yüz kuzu ve tüm İsrailin günahları için oymak başlarının sayısına göre on iki teke kurban ettiler. 8*İmamlarla Levililer kendi bölüklerine göre, uzun giysiler giyinmiş olarak hazır duruyorlar. İsrail Tanrısı Rabbin işleri için Musa’nın Kitabı’nda yazılmış olan ayine göre yapıyorlardı. Kapıcılar da her kapıda duruyordu. 9*İsrail oğulları sürgünde olanlar ile; imamlar ve Levililer arındıktan sonra önceki ayın on dördüncü gününde Fısh (hamursuz) bayramını yaptılar. 10*Sürgünde olanların ise tümünü arındıramamışlardı. Ama tüm Levililer arındırılmıştı. 11*Sürgünde olanlar imamlar ve kardeşleriyle kendileri için Fısıh bayramı kurbanlarını kestiler. 12*Bu şekilde İsrailoğulları ki, sürgünde olanlardan idiler; yani vilayet halkının haramlarından ayrılan, Rabbi arayanların tümü; 13*Fısıh kurbanını yediler ve ‘Hamursuz Bayramı’nı yedi gün tuttular ve Rabbin önünde sevindiler. 14*Asur kralları onlara İsrail Tanrısı Rabbin yapılarında güç vermek için koruma önlemlerini aldı.
8.Bölüm: 1)Ezra’nın Babil’den geri dönen arkadaşları ve yoldaşları, 15)Beytullah’ın (Allah’ın evinin) hizmetçilerini götürtmesi, 21 )Bir oruç ilân etmesi, 24)Altı, gümüş ve eşyaları imamlara(kâhin) teslim etmesi, 31)Oruşalim’e (Kudüs’e) ulaşmaları, 33)Altın ve gümüşlerin Allah’ın evinde tartılması, 36)Kralın fermanını (buyruğunu) valilere vermesi.
1*Bu kez bunlardan sonra Pers kralı Artahşaşta’nın egemenliğinde baş imam Harun’un oğlu Elazar oğlu Pinehas, Abisu oğlu Bükka oğlu Samiya oğlu, Meremot oğlu, Asarya oğlu, Amarya oğlu, Ahitop oğlu, Sadok oğlu, Salum oğlu, Melkiya oğlu, Azerya oğlu ve Saraya oğlu Ezra geldi. 2*Bu Ezra yazıcı ve Musa’nın, İsrail Tanrısı’ndan inen Tevrat’ında bilge iken Babil’den döndü. 3*Şah ona her isteğinde yanında götürmesine cömert davrandı. 4*İsrail oğullarından, imamlardan, Levililer’den, kutsal ilahicilerden, kapıcılardan ve onunla birlikte Tapınağın hizmetinde olanlar kutsal Kudüs’e döndüler. 5*Ahaşveroş’un krallığının yedinci yılında, beşinci ayda ve ‘Ay Takvimi’ne göre önceki ayın ilk günlerinde Babil’den çıktılar. 6*Yani beşinci ayın, ‘Ay Takvimi’nin ilk günlerinde yüce Rab onların yoluna kolaylaştırıp kutsal Kudüs’e ulaştılar. 7*Çünkü Ezra birçok ilimler öğrenmişti ki, Rabbin Tevrat’ından ve O’nun buyruklarından hiç bir şey bırakmasın. Tüm İsrail’e her kesin yasayı öğretsin. 8*Böylece kral Ahaşveroş’un yazılı buyruğu, Rabbin Tevratı’nda bilge imam olan Ezra’ya verildi ki onun kopyası budur: 9*“Şah Ahaşveroş; Rabbin Tevratı’nda bilge imam Ezra’ya selam. 10*Çünkü yüce gönüllülükle karar verdim ve buyurdum ki, ülkemde olan Yahudi milleti; imamlardan, Levililer’den isteyenler ve razı olanlar seninle kutsal Kudüs’e gidebilir. 11*Şimdi göçmeye istekli olanlar seninle gitsinler; nasıl ki, bana ve yedi sevgili vezirlerime beğenildiyse. 12*Yahuda bölgesinde ve kutsal Kudüs’te Rabbin Tevrat’ı gereğince ne yapılır diye baksınlar. 13*Benim ve dostlarımın adaklarını, armağanlarını kutsal Kudüs’e İsrail Tanrısına götürsünler. 14*Kudüs’te Rabbe ait olan ve Babil’de bulunan tüm altın, gümüş; kutsal Kudüs’te olan Tanrısı Rabbin Tapınağı için, halktan alınan bağışlarla. 15*O altın ve gümüş; boğalar, koçlar, kuzular ve bunlara ait diğer şeyleri satın almak için toplanılsın. 16*Böylece onların yüce Tanrısı’nın, kutsal Kudüs’te olan mezbahında Rabbin kurbanlarını sunsunlar. 17*Sen ve kardeşlerin altından ve gümüşten her ne yapmak isterseniz Tanrı’nın isteğine uygun olarak yapınız. 18*Sana kutsal Kudüs’te olan Tanrı’nın Tapınağında kullanmak için verilmiş olan Rabbin kaplarını, kutsal Kudüs’te olan Tanrı’nın önüne koy. 19*Diğer eşyalar ve Tanrı’nın Tapınağı’nın kullanımı için sana ne yapmak gerekirse, bedeli kralın hazinesinden verilsin. 20*Ve ben kral Ahaşveroş! Suriye ve Fenikiye hazine müdürlerine buyurdum ki, yüce Allah’ın Tevratı’nda bilge imam Ezra ne isterse ona çabucak verilsin. 21*Tâ yüz kantar gümüşe dek ve de yüz müd buğday ve yüz fıçı(+) şarap ile diğer birçok şeyler. 22*Her şey Allah’ın Tevrat’ına göre ve yüce Allah’a tüm bağlılıkla yapılsın ki, kralın ve oğullarının ülkesi üzerine öfke olmasın.
(+): Fıçı: Yunanca Buttis (Batos) olup; 1 bat 40 litredir. Varil veya hacim birimi anlamına geliyor. O devirde bilinen demir çemberli fıçılar henüz daha keşfedilmemişti. Deriden tulum, testi, ya da çömlek kullanılıyordu. Ali Bey bu kelimeyi hacim ifade etmek için kullanmıştır. Belki de o devirde ağaçtan veya çömlekten yapılmış, başka şekilde özel şarap varilleri olabilir.
23*Bundan başka size buyruluyor ki; İmamlardan, Levililerden, kutsal ilahicilerden, ya Tapınağın hizmetçilerinden veya bu Tapınak ile bir ilgisi olanlardan bir kimseye vergi yüklenmesin. 24*Ve onlara hiç kimse birşey teklif edemesin. 25*Sen de ey Ezra! Allah’ın bilgeliğine göre yargıçlarla bakıcılar ata ki, bütün Suriye Fenikiye de adalet gözetip Tanrı’nın Tevratı’nda bilgili olsunlar ve bilgisizleri öğret. 26*Allah’ın ve kralın yasalarına karşı koyanların tümüne hak ettiğini ver. Ya öldür, ya engelle, ya para cezası ver veya sürgün et.” 27*O zaman yazıcı Ezra dedi ki: - Atalarımın Rabbi; bir tek Allah yücelensin. Bu şeyleri kutsal Kudüs’te olan evine bakmak için kralın yüreğine koydu.28*O beni kralın, vezirlerin, dostların ve tüm büyüklerin önünde onurlandırdı. 29*Şimdi ben Ezra, Tanrım yüce Rabbin yardımıyla yüreklenip; İsrail adamlarını benimle dönsünler diye topladım. 30*Baba ocaklarınca, gruplarına göre baş olanlar bunlardır ki benimle Ahaşveroş’un krallığında Babil’den geldiler. 31*Pinhas Oğulları’ndan Gersom, Atamar Oğulları’ndan Gamael, Davut Oğulları’ndan Seheniya oğlu Hetto. 32*Farüs Oğulları’ndan Zekeriya ve onunla beraber yüz elli adam. 33*Faat Oğulları’ndan Zekeriya oğlu Elyenay, ve onunla iki yüz adam. 34*Zatua Oğulları’ndan Yezizal oğlu Seheniya ve onunla üçyüz adam. 35*Adin Oğulları’ndan Yonatan oğlu Obad ve onunla iki yüz elli adam. 36*Elam Oğulları’ndan Govtüliya oğlu Yasaya ve onunla yetmiş adam. 37*Safatiya Oğulları’ndan Mikael oğlu Zedaya ve onunla yetmiş adam, 38*Yovab Oğulları’ndan Yeziyal oğlu Obadya ve onunla ikiyüz on iki adam. 39*Ba- nida Oğulları’ndan Yosafiya oğlu Selomit ve onunla yüz altmış adam. 40*Babi Oğulları’ndan Bebay oğlu Zekeriya ve onunla yirmi sekiz adam. 41*Azgad Oğulları ’ ndan Akatan oğlu Yohanan ve onunla yüz on adam. 42*Adonikam’ın oğullarından en sonrakiler ki onların adları da bunlardır: Elifalat, Yayel, Semaya ve onun ile altmış adam. Bagoy oğulları’ndan İstakuri oğlu ve onunla yetmiş adam. 43*Ben onları Tera dedikleri ırmağın yanında topladım ve orada üç gün mola verdik. Ben o toplumu yoklama yapıp; 44*İmamlardan ve Levililerden hiç kimseyi bulmadım. 45*Bu yüzden Elezar’ı gönderdim; hemen Maasman, Eyvatan, Samayan, Yodib, Natan, El Natan, Zekeriya ve Mesullem adındaki faziletli ve akıllı adamları geldiler. 46*Onlara Kasifiya denilen yerde halkın başı ve öğütçüsü Dadda’ya gitmelerini söyledim. 47*Onlara, Dadday’a ve kardeşlerine o, Kasifiye dedikleri yerde olanlara Rabbimizin Evi’nde imam olacak kişileri göndermelerini söyledim. 48*Onlar da bize Rabbimiz’in elinin gücüyle, akıllı adamları getirdiler. Mali Oğulları’ndan İsrail oğlu, Levi oğlu, Asebya oğllları ve kardeşleriyle on sekiz kişiydiler. 49*Kanunaya Oğulları’ndan Asebiya ile onun kardeşi Osaya oğulları ile beraber on sekiz kişiydiler. 50*Davut’un atadığı Tapınak hizmetçileri: Levililer’in işi üzerine gözetmenler ile Tapınak hizmetçileri yüz yirmi ki, tümünün adları deftere yazılmıştı. 51*Ben orada Tanrımız Rabbin önünde halka bir oruç ilan ettirdim ki bizim oğullarımız ve bizimle olan hayvanlarımız için iyi yolculuklar dilesinler. 52*Düşmanlarımıza karşı bizi korumak için; kraldan yaya ve atlı askerler istemeye utandım. 53*Çünkü krala; Rabbimizin gücü O’nu her yönden arayanlarla beraberdir demiştik. 54*Bu yüzden Rabbimize bu konu için yine yalvardık. ‘O’ da bize çok bağışladı. 55*O zaman oymak başlarından ve imamlardan on iki adamı; yani Serebiya’yı, Hazabiya’yı ve onlarla kardeşlerinden on adamı seçtim. 56*Onlara altın ve gümüş ve Rabbimizin ‘Evi’nin kutsal kaplarını verdim. Onları kral; vezirleri ve büyükleriyle tüm İsraile bağışlamışlardı. 57*Onlara dedim; ellerine altı yüz elli kantar gümüş ve kutsal kaplardan yüz kantar. Ayrıca yüz kantar altın ve yirmi altın kap ile saf bakırdan altın gibi ışıldayan on iki kabı verdim. 58*Ve onlara dedim ki siz de bu kaplarda Rabbe kutsalsınız ve altın, gümüş de atalarımızın yüce Rabbine adaktır. 59*Tâ onları kutsal Kudüs’te Tanrımız’ın evinin odalarına koymak için; baş imamların, Levililerin ve İsrailin baba ocaklarının başlarının ellerine teslim edinceye dek habersiz olmayıp bekleyin. 60*O altınla gümüş kapları alan imamlar ve Levililer de kutsal Kudüs’teyken Rabbin Tapınağının içine götürdüler. 61*Tera ırmağından göçtük ve Rabbimizin elinin gücü bizimleydi. İlk ayın on ikinci gününde kutsal Kudüs’e ulaştık. Yüce Rab bizi yolculuğumuzun başından beri her kötülükten kurtardı ve bu şekilde kutsal Kudüs’e ulaştık. 62*Orada üç gün geçirdikten sonra dördüncüde bize verilen altınla gümüş getirildi ki Rabbimizin ‘Evi’ne konulsun. Uriya oğlu imam Marimot ve onunla Pinhas oğlu Elazar; Levililer’den Yesu oğlu Yosabat ile Bannu oğlu Noediya da beraber iken sayılarak ve tartılarak verildi. 63*Aynı saatte bütün o şeylerin ağırlığı yazıldı. 64*Sürgünden dönenler İsrail Tanrısı Rabbe kurbanlar sundular. Yani tüm İsrail için on iki boğa, doksan altı koç; 65*Yetmiş iki kuzu ve günah bağışlanması için on iki teke de Rab’be kurban içindi. 66*Kralın buyruklarını kralın defterdarı, Kili Suriye’ye ve Fenikiye yöneticilerine bildirdiler. Onlar da halka ve Allah’ın Tapınağına saygı gösterdiler. 67*Tüm bu işler bittikten sonra başkanlar bana yanaşıp dediler ki: 68*İsrail halkının başları, imamları, Levilileri, yörenin putperest yabancı halklarından Kenanlılar’ın, Hititliler’in, Ferizziler’in, Yebusiler’in, Movablılar’ın, Kıptiler’in ve Edomlular’ın iğrençliklerinden kendilerini ayırmadılar. 69*Çünkü onlar ve onların oğulları o milletlerin kızlarıyla evlendiler. Böylece kutsal soy bölgenin yabancı halklarıyla karıştı. Başkanlar ve birçok büyükler; işin başından beri bu kötülüğe göz yumarak ortak oldular. 70*O zaman ben bu şeyleri duyduktan sonra giysilerim ile kutsal cübbemi yırttım ve başımdan saçlarımı; sakalımdan kılları yolarak kederli ve bıkkın oturdum. 71*O zaman İsrail Tanrısı Rabbin sözüyle dolu olanlar, ben o kötülükler için yas çekerken bana geldiler. Ama ben böylece ta akşam kurbanına dek üzgün oturdum. 72*Ondan sonra orucumdan kalkıp giysimle kutsal cübbem yırtık iken diz çöktüm ve ellerimin yumuk avucunu Rabbe doğru açıp şöyle söyledim: 73*- Ya Rabbi! Ben önünde utangaç ve kusurluyum. 74*Çünkü suçlarımız çoğaldı, boyumuzu aştılar ve kusurlarımız göğe dek yükseldi. 75*Atalarımız zamanından ta bu güne dek büyük suçlar işledik. 76*Bizimle atalarımızın günahları için; kardeşlerimiz, krallarımız ve imamlarımız kılıçla öldürüldü. Dünyanın krallarına verildik, yağmalandık ve tâ bu güne dek utançlı bir tutsaklıkla sürgün edildik. 77*Şimdi ya Rabbi! Senden bize olan merhamet ne denli büyüktür ki; bize ‘Kutsal Konut’unun yerinde köklü bir vaat bıraktın. 78*Bize Tanrımız Rabbin evinde bir ışık oldun ve bizi tutsaklık zamanında gözettin. 79*Tutsakken yüce Tanrımız bizi terk etmedi. Ama Pers kralları yanında bize gereksinimizi versinler diye iyilik ettin. 80*Rabbimizin Tapınağını gözetip yıkık Sion’u tamir edelim diye; bize Yahuda vilayetinde ve kutsal Kudüs’te bir yer verdin. 81*Şimdi ya Rabbi! Çünkü bu şeylerde suçluyuz; ne diyelim? Çünkü buyruklarına karşı geldik. Onları peygamberlerinle verip dedin ki: 82*Onu miras almak için içine gireceğiniz o vilayet öyle bir yerdir ki; o bölgenin putperestlerinin iğrençliğiyle kirlenmiştir. Onlar onu kendi kirlilikleriyle doldurdular. 83*Şimdi onların kızlarını oğullarınızla evlendirmeyin ve kızlarınızı da onların oğullarına vermeyin. 84*Onlarla hiç bir zaman antlaşmayın. Tâ ki; güçlenip yörenin iyi ürününden yiyesiniz ve onu çocuklarınıza sonsuza dek alıkoyasınız. 85*Şimdi bize olan şeyler; kendi kötü işlerimiz ve büyük günahlarımız için oldular. 86*Sonunda ya Rabbi! Sen günahlarımızı üzerimizden kaldırdın ve bize böyle bir kök verdin. Ama biz senin Tevrat’ına karşı gelip yörenin putperestlerinin yasaklarıyla karıştık. 87*Sen bize daha kızgın değil miydin ki, bizi yok edeydin. Şöyle ki, ne adımız, ne aslımız ve ne de soyumuz kalırdı. 88*Ey İsrail Tanrısı yüce Rab! Sen doğrusun ki, bize ta bugüne dekbir kök bıraktın. 89*İşte şimdi suçlarımızla karşındayız; eğer onlarla önünde duramayacak durumda olsak da. 90*Ezra bu duayı ve kabullenmeyi yaparken ağlayıp Tapınağın önünde yere serilmişken, kutsal Kudüs’ten büyük bir halk; erkekler kadınlar, çocuklar ve kızlarla yanına toplandılar. Çünkü halkın arasında büyük bir ağlayış vardı. 91*O zaman İsrailoğulları’ndan Yeyal oğlu Yekonya haykırıp dedi ki: - Ey Ezra! biz yüce Rabbe karşı suçluyuz. Çünkü bölgenin putperestlerinin yabancı kadınları ile evlendik. 92*Ama şimdi tüm İsrail sıkıntı çekiyor. Şimdi aramızda ant olsun ki yabancı kadınları çocuklarıyla beraber dışarı kovalım. 93*Eğer sen, tüm Rabbin Tevrat’ına boyun eğenlerle uygun görürsen; kalk ve bu işi yap. 94*Çünkü bu iş sana düşüyor ve biz seninle olup sana yardım ederiz. 95*O zaman Ezra kalkıp tüm halkların, imamların, Levililerin ve tüm İsrail’in başlarına yemin etti ki, böyle yapsınlar. Onlar da böyle yemin ettiler.
9.Bölüm: 1)Ezra'nın tüm halkı Toplaması, 12)Yabancı kadınlar ile evlenenlerin açıklanması, 39)Ezra'nın Tevratı okuması ve gereğinin yapılması.
1*Ondan sonra Ezra Tapınağın avlusundan kalkarak Elyasib oğlu Yohanna’nın odasına gitti. 2*Orada olup halkın büyük yaramazlıkları için yas çekip ekmek yemedi ve su içmedi. 3*Ondan sonra tüm Yahuda vilayetinde ve kutsal Kudüs ’te tutsaklıktan dönenlerin toplanması için çağrı yapıldı. 4*Disiplin ellerinde olan yaşlıların buyruğu üzerine; iki veya üç gün içinde gelmeyenlerin hayvanları Tapınağa verilecek, kendileri de o sürgünden dönenlerden atılacak. 5*Böylece Yahuda ve Bünyamin oymağından olanların tümü üç gün içinde (dokuzuncu ayın yirminci gününde) kutsal Kudüs’te toplandılar. 6*Ve tüm topluluk o sırada yağan sağanaktan titreyerek, Tapınağın meydanında oturdular. 7*Ezra da kalkıp onlara şöyle dedi: - Siz İsrailin günahlarını çoğaltmak için yabancı kadınlarla evlenerek çirkin davrandınız. 8*Ama şimdi itiraf edin ve atalarımızın Tanrısı Rabbi yüceltin. 9*O’nun isteğine uyarak vilayetin putperestlerinden ve yabancı kadınlarından ayrılın. 10*Bunun üzerine topluluk, yüksek sesle şöyle bağırdı: “Ne olur? Dediğin gibi yapalım.’’ 11*Ama toplumumuz büyük, mevsim de yağmurludur Burada açık yerde duramayız. Bu bir iki günlük iş değildir. Çünkü bizden birçokları bu konuda suçludur. 12*Ama toplumun başları ve yabancı kadınları olan tüm halkımız hazırlansın. İmamlarla ileri gelenlere zaman tanınsın ve ayrılmasınlar. Böyle yaparak Rabbin öfkesi kaldırılsın. 13*Azael oğlu Yonatan’la Takoy oğlu Yaaziya bu konu için müjdeci oldular. Meşullam ve Şabatay adındaki Levililer de yardımcı oldular. Sürgünden dönenler de bu şeylere göre davrandılar. 14*İmam Ezra da baba ocaklarından bazı adamları (kendi isimleriyle bu işi araştırmak için) onuncu ayın ‘Ay Takvimi’nin ilk günlerinde başlasınlar diye seçti. 15*Yabancı kadın alan kişilerin sayımı önceki ayın ‘Ay Takvimi’nin ilk günlerinde bitti. 16*İmamlardan yabancı kadınları almış bulunanlar bunlardır: 17*Yesu Oğullarından Yehosadak oğlu ve kardeşlerinden Masiya, Elihazer, Yorib ve Yoaday. 18*Bunlar eşlerini boşamaya başladılar. Günahlarının bağışlanması ve temizlikleri için birer koyun kurban ettiler. 19*Ammon Oğulları’ndan Tananni, Zabiya, ‘ne, Samaya, Hiyeriyâl ve Azarya. 20*Pasur Oğulları’ndan Eliona, Masiya, İsmayil, Nataniel, Ahidal ve Elaza. 21*Levililer’den Yosabad, Simmi, Kolaki ona Kalita da diyorlar; Patiya, Yubuda, Buda ve Yona. 22*Kutsal ilahicilerden Eliyasib ve Bakur. 23*Kapıcılardan Sallum ve Tulibana. 24*İsrailliler’den Paros oğullarından Ramiya, Addiya, Malkiya, Maelo, Elazar, Asebya ve Benanya. 25*Elam Oğulları’ndan Matanya, Zekeriya, Yeyal, Yerimot ve Eliya. 26*Zatun oğullar’ndan Eliyada, Eliyeseb, Atonya, Yarimot, Zabat ve Sarday. 27*Bebay Oğulları’ndan Yohanan, Ananya, Yosabad ve Amat. 28*Bani Oğulları’ndan Olam Mallok, Yadaya, Yason, Yasael ve Yeremot. 29*Addin Oğullarından Natu, Musiya, Lakun, Banaya, Mataniya, Bezalel, Belnu ve Manesse. 30*Anna Oğulları’ndan Eliyona, Asaa, Melkiya, Samaya ve Kosam oğlu Simon. 31*Asam Oğulları’ndan Eltano, Matama, Matatya, Benaya, Elifalat, Manesse ve Semmi. 32*Manni Oğulları’ndan Ban, Yeremya, Movaddi, Aviram, Umaer, İyel, Banaya, Bediya, Yuma, Marmot, Eliyasib, Matuya, Matanay, Eliyasib, Ban Eliyal Semmi, Selemiya, Natanya ve Osura Oğulları’ndan Sesi, Esdal, Azael, Samar, Zebi, Yusuf. 33*Nebo Oğulları’ndan Matatiya, Zabad, İdo, Yoel, Benaya. 34*Tüm bunlar yabancı kadınlarla evlenmişlerdi. Onları çocukları ile boşadılar. 35*Böylece imamlar, Levililer, İsrailliler; kutsal Kudüs’te ve vilayette yaşadılar. Yedinci ayın ‘Ay Takvimi’nin ilk günlerinde, İsrail oğulları kendi evlerindeyken; 36*Tüm halk birlikte sözleşerek, Tapınak kapısının doğusunda olan meydanda oturdular. 37*Ve bilge imam Ezra’ya; İsrail Tanrısı Rabbin, Musa’ya verdiği Tevrat’ı getirmesini söylediler. 38*İmam Ezra erkeklerden ve kadınlardan olan tüm kalabalığa ve Tevratı dinlemek için toplanan bütün imamlara, yedinci ayın; ‘Ay Takvimi’ne göre ilk gününde Tevrat'ı getirdi. 39*Onu Tapınağın kapısının meydanında sabahtan öğleye dek erkekler ve kadınlar önünde okudu. Tüm topluluk da Tevrat’ı dinliyordu. 40*Ondan sonra Tevrat’ta bilge olan Ezra; kurulmuş ağaç minberde(*) ayağa kalktı. 41*Yanıbaşında, sağ tarafta Matatiya, Sema, Ananiya, Uriya, Ezekiya, Balasam. Solunda ise Pedaya, Misael, Malkiya, Artasuf ve Nabatiya durup; 42*Ezra derim; tüm toplumun önünde Tevrat kitabını aldı. Çünkü tümüne bağışlamak için baş köşeye oturmuştu. 43*Ve Tevrat’ı yorumlarken herkes ayak üstü duruyordu. Ondan sonra Ezra yüce Rabbe ve ‘Her Şeye Gücü Yeten Evrenin Rabbi’ne bereket diledi. 44*Tüm cemaat de çabucak yanıtlayıp amin! Dedi. 45*Yesu, Bani, Serebya, Yamin, Akub, Sebatay, Hodaya, Madaya, Kalita, Azarya, Yozâbâd Hanân ve Yozabad, Hanam ve Filaya adındaki Levililer ellerini yukarıya kaldırıp yere düştüler ve Rabbe secde ettiler. 46*Cemeate Rabbin Tevrat’ını okutup, okunananın anlamını da açıklıyorlardı. 47*Bu kez Attarsata imam ve bilge olan Ezra’ya; hepsinden daha çok cemeate öğreten Levililere (Herkes Tevrat’ı dinleyip ağlarken) dedi ki: 48*- Bu gün yüce Rabbe kutsal gündür. Şimdi gidin besleyici yemekler yeyin, tatlı şerbetler için ve yoksullara da armağanlar gönderin. 49*Çünkü bu gün yüce Rabbe kutsal bir gündür; üzülmeyin. Çünkü yüce Rab - Allah, size üstünlük verip şereflendirecektir. 50*Levililer de halka bu gün Rabbe kutsaldır, kaygı çekmeyin, derlerdi. 51*O zaman herkes yemeğe, içmeğe ve sevinmeye başladı. Yoksullara armağanlar vererek büyük bayram yaptılar. 52*Çünkü tümü onun onlara öğrettiği sözlerden dolu idiler ve onları dinlemek için toplanmışlardı.

(*)Minber: Üzerinde vaaz edilen yer. Bak.Neh.8/4.

   
 
alt_banner